Voorwoord - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Voorwoord - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Voorwoord

Blijf op de hoogte en volg Maarten

22 Maart 2014 | Nederland, Helmond

VOORWOORD

In mei 1998 hebben Nelleke en ik, samen met onze vrienden Carla en Harrie Hopstaken, een autoreis gemaakt via de Pyreneeën naar Santiago de Compostela en we hebben daarbij de Pelgrimsroute gevolgd. Tijdens die reis ontstond bij mij het idee om deze route (Route Frances) zelf ook een keer te gaan lopen, als een sabbatical of na mijn pensionering. Deze wens heeft nadien al die jaren een sluimerend bestaan geleid. Pas op 7 juli 2013 heb ik een eerste stap gezet en ben ik naar de Jacobshoeve in Vessem gegaan. De Jacobshoeve in Vessem is een informatiecentrum van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Ik heb mij uitgebreid laten voorlichten en heb mij direct aangemeld als lid van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob met nummer 28.000! Voorzien van veel info, boeken en kaarten ben ik thuis begonnen om mij in te lezen en met mij lazen Nelleke en de kinderen "mee". Na overleg met Nelleke besloot ik om vroeg in het voorjaar van 2014 te starten in Saint-Jean-Pied-de-Port aan de Franse zijde van de Pyreneeën. Van hieraf is het 800 km naar Santiago. Na aankomst in Santiago wil ik mijn tocht afronden door verder te lopen naar Finisterre (Fini Terra = einde van de wereld). In totaal zal ik zo'n 1000 km gaan lopen.

De aanschaf van een goede uitrusting was een volgende stap. Op 8 augustus kocht ik mijn wandelschoenen en sokken en in de daarop volgende maanden heb ik mijn uitrusting stap voor stap uitgebreid. Vanaf augustus ben ik gaan trainen: wandelen tijdens onze vakantie in Zeeland, bijna wekelijks wandelen in de omgeving van Helmond en recentelijk 3 dagen wandelen in de Oostenrijkse Alpen (berg op en berg af mét de rugzak). Ik heb in de afgelopen maanden met veel plezier honderden kilometers gelopen. Daarnaast heb ik recentelijk op 14 en 15 februari deelgenomen aan een Pelgrimsweekend in Vessem ter voorbereiding op de tocht. Ook heb ik met verschillende mensen gesproken die deze tocht al een keer hadden gemaakt. Op mijn vraag of ik/wij een keer langs mochten komen om over hun tocht te praten, waren de reacties steeds buitengewoon positief. Men spreekt nog graag over de tocht en men wil graag ervaringen delen. Deze gesprekken hebben mij enorm veel informatie opgeleverd, maar ik heb vooral ervaren dat iedereen vol enthousiasme over de tocht sprak en over wat deze tocht voor hen betekend had en wat het met hen gedaan had. Dat waren elke keer weer inspirerende gesprekken.

Ik heb voor mijn wandeltocht minimaal 6 weken vrij gemaakt in mijn agenda: van 29 maart t/m op zijn vroegst medio mei. De maand maart heb ik vooral gebruikt om zaken te regelen: de tuinen thuis en bij de kinderen op orde, financiële administratie, belastingen, waarnemerschap bij HMC en Alles Um etcetera. Ook het pakken van mijn rugzak vereiste de nodige voorbereiding. Ik wil niet meer dan 10 kilo dragen. Als je weet dat mijn rugzak en het water voor onderweg 2 kilo is, dan mag mijn bagage niet meer worden dan 8 kilo. Onder het motto "alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen" weet ik dat ik op die max. 8 kilo kom.

Steeds meer merk ik dat ik toch nerveuzer wordt nu de vertrekdatum nadert. Over de tocht maakt ik mij geen zorgen. Ik doe wat ik kan en ik kom zover als ik kan en wil. Mijn nervositeit komt veel meer voort uit het feit dat ik bijna 2 maanden mijn vrouw, kinderen en partners, kleinkinderen, moeder, familie en vrienden niet zie en niet kan vasthouden. Dat besef is meer en meer gegroeid. In het begin ben je vooral bezig met de wandeltocht en de organisatie en voorbereiding daar omheen. Ik werd daarin gesteund door mijn thuisfront, maar als ik vertrek moet ik het zonder hen doen. Dat zal een 'wederzijds missen' worden. Wel met contact en uiteindelijk met een weerzien en met de omhelzingen. Ze hebben mij allemaal gesteund tijdens de voorbereidingen. Ik ben hen daar erg dankbaar voor, maar bovenal waardeer ik het zij mij de ruimte geven om deze tocht te ondernemen.

Op zaterdag 29 maart vlieg ik vanaf Eindhoven naar Bordeaux. Ik blijf die nacht in Bordeaux en reis op zondag door naar Bayonne en van daaruit met een boemeltrein naar Saint Jean waar ik een kamer heb gereserveerd. Dit zijn de enige zaken die ik geregeld heb. Vanaf Saint Jean ga ik de Camino Frances lopen en heb ik verder niets gepland of geregeld. Ik laat mij leiden door wat ik zelf kan of wil en wat fysiek mogelijk is. Het wordt géén wedstrijd. Ik kan geblesseerd raken en zal dan rust moeten nemen. Misschien loop ik samen met andere pelgrims en bepalen wij in onderling overleg hoe lang en hoe ver we lopen. Ook ben ik van plan om onderweg ook nog wat steden te bezoeken (Pamplona, Burgos, Léon, Astorga), maar of ik dat doe en hoe lang ik daar dan verblijf staat niet vast.

In Saint Jean bekijk ik wanneer ik precies aanloop. Vanaf Saint Jean gaat de looproute over de Pas van Roncevalles naar de 1e Spaanse etappeplaats (Roncevalles). Dat is een tocht van 25 kilometer met een hoogteverschil van 1250 meter. Ik wil op maandag 31 maart vertrekken naar de 1e herberg onder de pashoogte om op dinsdag over de pas naar Roncevalles te lopen. De kans is echter groot dat het wandelpad nog niet begaanbaar is vanwege de sneeuw. De wandelaars worden dan omgeleid naar de pashoogte via een route die parallel loopt aan de D933. Als die weg bewandeld moet worden, vertrek ik op dinsdag 1 april.
Onderweg slaap ik in refugios. Dat zijn slaapgelegenheden langs de Camino waar je tegen een kleine vergoeding of donatie kunt slapen. Vaak wordt je ondergebracht in grote slaapzalen en die zijn vaak uitgerust met stapelbedden. Eten doe je in het dorp/stad en 's morgens gebruik je je ontbijt bij een café of winkel. Soms zal ik een hotel/hostal nemen zodat ik een keer kan beschikken over een eigen kamer, douche, toilet en de gelegenheid heb om de was te doen.

Telefonisch ben ik niet bereikbaar. Per 1 april vervalt mijn oude mobiele nummer, omdat ik van provider ben gewisseld. Alleen het thuisfront heeft mijn nieuwe nummer en mijn nieuwe mailadres. Dagelijks heb ik telefonisch contact met het thuisfront. Iedereen die dat wil, kan mij volgen op mijn weblog.

Ik heb geen doelen en geen plannen (en dat is voor mij al héél bijzonder) en ik ga "de weg" op mijn eigen manier invullen. Ik vertrek als wandelaar en hoop tenslotte als "Pelegrino" aan te komen in Santiago de Compostela. Na aankomst in Compostela zal ik de Pelgrimsmis bijwonen, ga ik mijn "Compostela" ophalen (document dat je krijgt als de pelgrimstocht hebt gelopen en dat kunt aantonen d.m.v. de stempels in je Credential/paspoort) en zal ik afscheid moeten nemen van alle mensen die ik onderweg heb leren kennen. Ik boek dan mijn terugreis voor 5 dagen later en loop dan nog 3 dagen door naar Finisterre. Daarna keer ik met de bus terug naar Santiago en van daaruit vlieg ik de volgende dag naar huis. 2e helft mei hoop ik weer heelhuids en verrijkt thuis te komen. Op het aankomstvliegveld zie ik dan mijn familie weer. En daarna ...... ik ben benieuwd!

  • 25 Maart 2014 - 19:37

    Inge:

    Nu al trots. Ga genieten en kom veilig terug. Dikke X

  • 25 Maart 2014 - 19:38

    Pieter-jan En Karin En De Kids:

    Hallo,

    ik lees net je bericht. Super!!
    Heel stoer de plannen die je hebt!! Super!!
    ik wens je ontzettend veel succes en sterkte tijdens de reis, het is een hele tocht!
    maar ook een inspirerende tocht.
    ik hoop dat het zal zijn dat wat je verwacht, ik verwacht dat het.je misschien nog meer brengt dan je kunt wensen.

    zoals gezegd, heel veel succes.
    en ik hoop dan tot ziens!!!

    pieter-jan
    en de familie

  • 25 Maart 2014 - 20:31

    Sjef Jonkers:

    Dag Maarten,
    Fijn dat je deze mooie website hebt gemaakt en dat wij je zo kunnen volgen op jouw pelgrimstocht. Ik heb je voorwoord aandachtig gelezen en kan me nu jouw zware voettocht heel goed voorstellen. Ik wens je heel veel succes en zie vol verwachting uit naar je verslagen
    Sjef Jonkers.

  • 25 Maart 2014 - 20:47

    Hemmie & Jos Schoenmakers:

    Maarten heel veel sterkte , maar vooral veel plezier tijdens jou tocht. Respect en kom goed en voldaan terug. Leuk dat we je kunnen volgen via het weblog.

  • 25 Maart 2014 - 20:51

    Frans Van Den Boogaard:

    Beste Maarten,
    ik wil je namens Willy en mij heel veel succes toewensen met deze mooie onderneming. Ik heb je inleiding gelezen en bij mij begint het weer te kriebelen. Doe net als ik destijds, neem de tijd en geniet van al het moois dat het Spaanse landschap je zal geven en de vriendelijke mensen die je tegen zult komen.
    ik blijf je volgen en ga duimen dat je deze pelgrimage met succes zult volbrengen.

    Frans van den Boogaard

  • 26 Maart 2014 - 08:02

    Ingrid Voogels:

    Fijn dat we via jouw berichten op de weblog met je mee kunnen reizen!

  • 26 Maart 2014 - 09:00

    Oen:

    Beste Maarten,
    Wat een mooi avontuur! Ik wens je heel veel sterkte, succes en plezier tijdens je tocht. We zijn nu al benieuwd naar de verhalen.
    Liefs, Oen.

  • 26 Maart 2014 - 09:04

    Antonio En Irena :

    Beste Maarten, Irena en ik willen jou een heel vruchtbare reis toewensen. Dat je mag vinden wat precies voor jou nodig mag zijn.

    Irena en ik zijn ons ondertussen ook aan het voorbereiden op onze steptocht naar Santiago de Compostella. Wij zijn ieder weekend aan t steppen denk daarbij aan rondes van zo 50km.

    Wij gaan, nadat we op 28 juni een trouwpartij hebben mogen ervaren van de zoon van Irena op reis met de trein zodat we onze tocht redelijk uitgerust mogen beginnen. Dan is het plan om vanaf saint peut du port op te starten. Stiekem hoop ik dat we op St jacobesdag aangekomen zijn om daar de mis te mogen mee naken. Ja en de rest is ook voor mij nog voorbereiden.

    Heel erg veel kracht en succes Antonio en Irena

  • 26 Maart 2014 - 09:29

    Marian:

    Maarten, ik wens je een ontzettend fijne tijd toe. Je zult door jouw droom te volgen je leven verrijken en een voorbeeld zijn voor jonge mensen. Geniet ze en buen camino.
    Hartelijke groet, Marian (de kok uit Vessem)

  • 26 Maart 2014 - 10:45

    Flip:

    Hoi Maarten,
    Ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Ik benijd je zeer. Het is heel wat anders dan een rondje met de honden! Geniet ervan! ik leef met je mee.
    Hartelijke groet, Flip

  • 26 Maart 2014 - 10:50

    Henny En Arnold:

    Hallo Maarten,
    Zondag jl. hebben wij je al veel succes gewenst voor deze geweldige onderneming. Kijkend naar de voorbereidingen voor deze pelgrimstocht kan het niet anders of deze ondernem ing moet slagen. Zie onze belangstelling en het volgen van dit ondernemen als een steun in de rug. Ook bij wind tegen.
    Tot ziens!

  • 26 Maart 2014 - 12:10

    Erik Goossens:

    Erg knap Maarten !!

    Ik wens je alle succes toe en vooral een behouden thuiskomst.

    Groeten Erik

  • 26 Maart 2014 - 12:15

    Jolanda Mariman:

    Beste Maarten,

    Ik wens jou nogmaals een goede reis, veel plezier en vooral veel succes in Santiago en uiteraard weer een goede thuis komst!!

    Groetjes Jolanda Mariman

  • 26 Maart 2014 - 12:55

    Wim Van De Westerlo:

    Maarten,

    Een goede reis en heel veel succes met deze prachtige uitdaging.
    Ik hoor graag je ervaringen.

    En voor medio mei, een goede thuiskomst.

    Groet,

    Wim.

  • 26 Maart 2014 - 13:03

    Odile Verberne:

    Hallo Maarten,
    Ik heb erg veel bewondering voor dit grote avontuur dat jij aangaat.
    Bijzonder knap. Wat fijn dat wij jouw belevenissen mogen volgen. Ik wens jou alle goeds en dat het maar veel prachtige herinneringen mag geven. Succes, Odile Verberne.

  • 26 Maart 2014 - 13:48

    Willem Valkenburg:

    Wow Maarten, wat een uitdaging!

    Ik ben benieuwd naar alle bijzondere ontmoetingen en inzichten en wens je alle goeds op je tocht en natuurlijk een behouden thuiskomst! Succes,

    Groeten,
    Willem&Daniëlle.

  • 26 Maart 2014 - 14:24

    Tjeerd Van De Kimmenade:

    Maarten,

    Met open mond je verhaal gelezen.
    Ik heb respect voor je voorgenomen doelen en hoop dat je ze met het beoogde resultaat zult realiseren.
    Veel succes, geniet ervan en kom heelhuids en verrijkt terug.

    Groeten,

    Tjeerd en Suus

  • 26 Maart 2014 - 14:41

    Eric En May:

    Hallo Maarten,

    We hebben met veel aandacht jouw voorwoord gelezen. En met diep respect. Geweldig om te mogen meebeleven dat je je droom gaat volgen. Wij wensen je vele interessante en inspirerende ontmoetingen toe uiteraard in de verwachting dat je de tocht zonder strubbelingen gaat voltooien. Wij hopen dat de reis aan al je verwachtingen zal voldoen. Wij zullen met je reisverhalen meeleven en hopen je daarmee enigszins tot steun te kunnen/mogen zijn.

    Liefs,

    Eric en May

  • 26 Maart 2014 - 15:58

    Eric Duijmelinck:

    Maarten, Nogmaals heeeel veel succes en plezier (ook het thuisfront). Is St Jean in de nabijheid van Biaritz???? Ik zal met veel spanning je weblog volgen en van tijd tot tijd een reactie schrijven. Ben erg benieuwd. Mocht je nog een pelgrimstourtje willen doen. Door de Limousin loopt ook een pelgrimstocht richting Compestella. Wie weet...

  • 26 Maart 2014 - 16:01

    Eric Duijmelinck:

    Vervolg op mijn vorige bericht. Een stukje tekst uit onze website

    "De regio heeft een bijzonder rijk cultureel en historisch erfgoed. De vele kastelen langs de Route van Richard Leeuwenhart zijn hiervan de indrukwekkende getuigen evenals de pelgrimsroute (Lemovicensis) die door de Creuse naar Santiago de Compostella loopt."

  • 26 Maart 2014 - 16:36

    Irene + Wim Van Middelaar:

    Helemaal super. Veel succes en vooral ook plezier! ENJOY!!

  • 26 Maart 2014 - 16:45

    Adje Niks ;-):

    Lieve Maarten,
    ik wens je een prachtige reis, met veel mooie momenten en fijne ontmoetingen. Heel veel succes!
    Dikke kus Adje niks

  • 26 Maart 2014 - 17:11

    Judith De Vrees:

    Hoi Maarten,

    ik lees nu net je avontuur voor komende maanden. Wat een pad ga je bewandelen....super!Het klinkt nu al als muziek in de oren.
    Heel veel plezier met de mensen die je op je pad tegenkomt....

    Groetjes Judith

  • 26 Maart 2014 - 17:45

    Marloes Kuyten:

    Lieve Maarten,

    wat een avontuur ga je tegemoet! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen, wil je ervaringen heel graag volgen. Wie weet gaat mijn stille wens om de tocht ook een keer te lopen door jouw verhalen ook vastere vormen aannemen ;-)

    Ik wens je een hele goede reis met mooie ontmoetingen!

    Groet, Marloes

  • 26 Maart 2014 - 18:32

    Berthy:

    Goede reis Maarten en geniet, een behouden thuiskomst!
    tante Betje

  • 26 Maart 2014 - 20:53

    Pascale:

    Lieve Maarten, heel veel succes, maar vooral genieten van deze bijzondere tocht. Ik ga je volgen op deze blog.
    Pascale, jan en britt xxx

  • 26 Maart 2014 - 21:02

    Jean Louis Aben:

    Maarten,

    Ik vind het GEWELDIG wat je van plan bent en wens je alle sterkte en succes voor deze pelgrimstocht. ik zou het je niet na kunnen doen en heb er enorm respect voor.

  • 26 Maart 2014 - 21:45

    Harold Kuyten:

    Beste Maarten,

    Wat een geweldig avontuur. Ik wens je heel veel succes, plezier en mooie momenten!

    Groeten,
    Harold.

  • 26 Maart 2014 - 22:47

    Inge Vernooy:

    Maarten, wat een gaaf voornemen en jou kennende (ook al is 't efkes geleden) dat gaat je lukken! Succes maar vooral geniet van deze trip en de momenten van stilte onderweg.
    Groetjes uit Vught

  • 27 Maart 2014 - 19:07

    Edwin:

    Maarten,

    Heel veel suc6 maar vooral plezier. Ik kan me je nervositeit volledig voorstellen.
    Geniet desontdanks van deze mooie tocht. Ik heb hier enorm veel repelt voor.
    Ik ga je zeker volgen.

    Het ga je goed....

    Edwin.


  • 27 Maart 2014 - 20:19

    Jan D.:

    Uit ervaring weet ik dat je aan een prachtig avontuur gaat beginnen. Ben heel benieuwd naar je ervaringen.
    Van harte ' buen camino' gewenst.
    Jan D.

  • 28 Maart 2014 - 05:53

    Antal :

    Veel succes en geniet ervan.

  • 28 Maart 2014 - 09:21

    Netty En Loek:

    Maarten,

    wij wensen je veel succes met dit geweldige initiatief. We denken aan je en Nelleke vergeten we ook niet. Lieve groet en een dikke kus van ons.


  • 28 Maart 2014 - 10:10

    Jurgen En Yvonne Van Gerwen:

    Dag Maarten,
    Uit ervaring weten wij dat het heel bijzonder gaat worden wat je gaat doen. 'El Camino' doet iets met iedereen. Wij denken er nog dagelijks aan.
    Vergeet niet: Niet de bestemming, maar de reis is het doel! En vergeet vooral niet te genieten!

    Veel succes en plezier!

  • 29 Maart 2014 - 19:05

    Jane:

    Super en dapper Maarten, kom veilig en gezond terug

  • 29 Maart 2014 - 20:02

    Frank Van Den Heuvel:

    Beste Maarten,

    Heel veel succes met deze mooie reis. En voornamelijk: geniet ervan! Heel veel plezier toegewenst.

    Groet, Frank


  • 30 Maart 2014 - 00:57

    Rene Van Luytelaar:

    Beste Maarten,
    Met veel nieuwsgierigheid heb ik je inleiding geleden. Mij bekroop het gevoel om mee te lopen.
    Zoals je weet, was jij de 2e persoon bij wie ik mijn bizarre omstandigheden van 2013 heb gedeeld. Een goed gesprek met jou voelt voor mij altijd als iets bovenaards. Jij weet als geen ander een bepaalde fylosofie, rust, warmte en vrienschap te delen. Wel ooit gezegd, maar dan toch nog maar een keer: jij straalt een meer dan menselijk gevoel.
    Graag ga ik je berichtgevingen volgen.
    Ik wens je alle stille gedachten en verwachtingen die je jezelf hebt bedacht toe. Uiteraard hoop ik dat je fysiek en mentaal een heerlijke tocht gaat volbrengen.
    Een wens mijnerzijds: steek a.u.b. een kaars aan in Santiago de Compostela voor haar die ik liefheb, maar niet meer mag bijstaan.
    Een oprechte groet,
    Rene van Luytelaar

  • 30 Maart 2014 - 17:54

    Gerda:

    Dag Maarten, inmiddels ben jij ook onderweg.
    Ik heb er 5 dagen opzitten en het valt niet tegen.
    Het weer werkt dan ook wel goed mee.
    Vandaag een rustdag in Bourge en morgen weer verder.
    Veel succes en plezier en ontmoetingen
    Groet en Bon Camino Gerda

  • 30 Maart 2014 - 19:21

    Anneke Theunissen:

    Hoi Maarten,

    Knap hoor jou streven, blijf het volgen. veel succes.

    Gr. Anneke Theunissen

  • 30 Maart 2014 - 19:21

    Anneke Theunissen:

    Hoi Maarten,

    Knap hoor jou streven, blijf het volgen. veel succes.

    Gr. Anneke Theunissen

  • 01 Mei 2014 - 15:36

    Lex & Hedwig:

    Beste Maarten,

    Een bijzondere tocht....door een bijzondere man!
    Velen zullen jaloers zijn op deze pelgrimstocht, alsook wij.
    We hopen voor jouw dat je tegen zal komen wat je verwacht tegen te komen en
    dat je beleeft wat je zocht te beleven, alleen al je beleving er naar toe, geweldig!!
    Blijf als kwetsbare wandelaar goed op je hoede, (hij let wel op je, maar toch) zodat
    je weer gezond en wel huiswaarts keert naar je gezin en familie en al die andere die je liefhebben. Fijn dat je deze ervaringen met ons deelt, zo lopen wij toch ook een beetje
    met je mee.....

    Als jij daar een kaarsje laat branden, wij doen het hier.....

    Geniet er van en blijf ons zo inspirerend informeren,

    Met vriendelijke groet Lex & Hedwig xxx

  • 02 Mei 2014 - 14:45

    Dick En Tiny:

    Geniet van je aankomst in satiago Bedankt voor je fijne verslagen
    Wij kijken er naar uit je weer te zien .
    Dick en tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 2132
Totaal aantal bezoekers 33012

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: