Op weg naar de START. - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Op weg naar de START. - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Op weg naar de START.

Blijf op de hoogte en volg Maarten

31 Maart 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Na het plaatsen van mijn Voorwoord op mijn mailing en de mail naar vrienden en bekenden, werd ik enorm verrast door de vele reacties op, en het grote aantal bezoekers van mijn weblog. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de sympathieke en stimulerende reacties.
De afgelopen week stond in het teken van voorbereiden, pakken, mijn zaken op orde brengen en vooral van afscheid nemen. Dat was vaak lastig, maar tegelijkertijd ook hartverwarmend. Nelleke en ik zijn op woensdag gaan lunchen met moeder. We hebben veel bijgepraat en ik heb veel verteld over mijn tocht. Daarna heb ik afscheid genomen met een welgemeend "Tot ziens". Ook anderen hebben mij de hand geschud en een persoon stopte mij daarbij een kleine engelbewaarder in mijn hand. Die gaat mij, diep opgeborgen in mijn broekzak de gehele reis vergezellen, samen met de geluksmomenten van HTC en de Sint Christoffel van de kinderen. Vrijdag was het bij ons thuis een komen en gaan en opnieuw woorden van afgunst, bewondering, en wensen voor succes. Dat mijn tocht naar Santiago voor mij van grote betekenis is wist ik, dat anderen zich daarbij betrokken voelden wat een warme en waardevolle openbaring.
Vrijdagavond hebben we met het gezin bij Lieke en Ruud gegeten (inclusief de kleinkinderen en inclusief Manuel via de telefoon en sms). Dat wat een mooie opmaat voor mijn vertrek.

ZATERDAG: dag -3
Om 11 uur weer allemaal naar Eindhoven Airport. Mijn rugzak woog 8,6 kilo!! Met de liter water + nog wat spullen die ik toen nog in mijn handbagage had, kom ik uit op mijn streefgetal van 10 kilo. Het afscheid wat kort en emotioneel. Een laatste zwaai en toen stond ik er alleen voor. De reis was begonnen.
Met Ryanair (slechts 43 passagiers op deze laatste vlucht vanaf Eindhoven) naar Bordeaux. In Bordeaux trof ik 3 andere pelgrims. Ze spraken geen "woord over de grens" en hadden veel haast omdat zij de trein in Bordeaux moesten halen. Ik werd ter plekke gebombardeerd tot hun tijdelijke reisleider en ..... ze hebben de trein gehaald. Mijn hotel lag tegenover het station en ik ben na het inchecken de stad ingegaan. Mooie stad, alleen jammer dat het Maison de Vin die middag voor het publiek gesloten was. De heerlijke maaltijd met oesters en canard (galgenmaal) maakte veel goed. Heerlijk geslapen.

ZONDAG: dag -2.
Om 9.45 met de trein naar Bayonne. Na aankomst de tijd gevuld met lunchen (menu de jour en de komende weken menu de pelerin: goedkoop, voedzaam en op "Pelgrimsniveau"). De trein naar Saint Jean Pied de Port bleek niet te rijden vanwege een lawine op het spoor. Alle reizigers werden met de bus vervoerd. In totaal ruim 30 reizigers, waarvan 26 pelgrims. Ik heb een tijdje zitten praten met een Zwitsers echtpaar. Hij liep de tocht voor de eerste keer. Zijn vrouw voor de tweede keer, alleen deze keer met een stalen protese vanaf haar knie (ongeluk). Met hen vergeleken is mijn tocht dan "makkie".
In Saint Jean heb ik mijn herberg opgezocht. Weg luxe: een bed met matras en hoofdkussen, een eigen toilet en douche (wel luxe, maar de komende weken niet meer) de eigen slaapzak, handdoek etc gebruiken.
Het is nog erg rustig in Saint Jean. Er zijn nog veel hotels gesloten en ook de meeste restaurants zijn nog dicht. De avondmaaltijd gebruikt in een klein restaurant temidden van elk andere pelgrims. Ik heb na mijn avondeten heerlijk en lang geslapen. De herberg sluit om 22 uur.

MAANDAG: dag -1.
Na het ontbijt heb ik eerst de was gedaan, zodat ik morgen "schoon" op weg kan.
Vandaag heb ik Saint Jean verkend. Ik ben naar het Office de Pelerin gegaanen daar vertelden ze mij dat de weg over de pas was afgesloten. Morgen loop ik dus via het dal richting pas en dan door naar Roncevalles. Iets langer (32 ipv 28 km), maar minder mooi.
Daarna heb ik mij uitvoerig laten voorlichten door een deskundige verkoper in een sportzaak voor wandelaars. De vraag was: wel of geen stok(ken) en zo ja een echte houten pelgrimsstok of moderne wandelstokken. Na enig uitproberen en meten heb ik gekozen voor een houten wandelstok. Ik merk wel of ik dat prettig vind.

Ik schrijf deze weblog op een terras. Het is lekker weer in Saint Jean en ook de verwachtingen voor morgen en overmorgen zijn gunstig (17 graden en GEEN regen). Ik ben er klaar voor en heb er echt zin in.

De komende weken probeer ik regelmatig verslag te doen. Ik kan niet garanderen dat dat dagelijks zal gebeuren, maar ik doe mijn best. Morgen start ik met: Dag 1.

  • 31 Maart 2014 - 18:37

    Paul En Marie-José Toll:

    Hallo Maarten, we lezen met veel plezier je reisverslagen. Gelukkig 'so far, so good'. Veel succes morgen met je eerste 'etappe' en we blijven zeer nieuwsgierig naar het verdere verloop van je reis xxx liefs Paul en Marie- José

  • 31 Maart 2014 - 18:45

    Jan D:

    We leven met je mee! Zorg er voor dat je het ritme van de dag aanhoudt: 'smorgens koffie (om op gang te komen), 's middags bier (calorieën en vocht gehalte), 's avonds wijn (spreekt voor zichzelf). Dan gaat het vast lukken. Buen camino.
    Jan D

  • 31 Maart 2014 - 19:07

    Fred Reniers:

    hoi Maarten,
    je voorsprong heb je al opgenomen.
    volgens mij ben jij een volleerd schrijver, geweldig zoals je alles verwoord.
    ik hoop dat ik je kan blijven volgen op jouw weblog.
    nogmaals een hele goede reis morgen en daarna zal ik proberen je in te halen. Ha ha.
    bon camino
    Fred

  • 31 Maart 2014 - 19:15

    Els Font Freide:

    Het is een geweldige onderneming. Ik word steeds stil bij het lezen.
    Flip leest mee uit een boek waarin jouw reis staat beschreven.
    Geniet van de dingen die op je pad komen.
    Liefs Els en Flip

  • 31 Maart 2014 - 19:43

    Marian:

    Hallo Maarten. Zo te lezen heb je alles goed 'onder controle' en gaat het echte werk morgen beginnen. Ik ben benieuwd naar je verhalen en ervaringen. Buen camino.

  • 31 Maart 2014 - 20:07

    Jurgen En Yvonne Van Gerwen:

    Niet getreurd Maarten, die route van morgen is écht ook práchtig! Succes!

  • 31 Maart 2014 - 21:05

    Walter Clarijs:

    Hoi Maarten,
    Bedankt voor je eerste reacties. Je kunt het ook daar weer niet laten, al direct benoemd tot reisleider, geweldig. Afin succes met de eerste kilometers, wij kijken met spanningen naar je verdere belevenissen.
    Howdoe,
    Trees en Walter

  • 31 Maart 2014 - 21:15

    Karin :

    Hai Maarten,

    Heel veel plezier, geniet van alles.

    Ik lees met veel plezier je verhalen.

    Groeten,
    Karin ( Vessem)

  • 31 Maart 2014 - 21:35

    Toon En Jeanne:


    Beste Maarten,

    Veel succes voor morgen!!


    Groetjes Toon en Jeanne.

  • 31 Maart 2014 - 23:29

    Marc (HMC):

    Hoi Maarten,

    Eindelijk is het dan na al die voorbereiding begonnen. ik leef met je mee en ga met veel plezier je verhalen lezen.

    Succes!

    Groetjes,

    Marc

  • 01 April 2014 - 02:36

    Eric En May:

    Ha die Maarten, veel succes bij de START van je geweldige tocht. Geniet! Wij volgen je met veel interesse. Liefs, Eric en May

  • 01 April 2014 - 08:03

    René:

    Goede morgen Maarten,

    Goed bezig, da's duidelijk. Meteen toch al iets terug te vinden van dat leiderschap in je. Nog maar pas in Bordeaux en al meteen reisleider. Als het zo doorgaat, kom je als regeringsleider in Compostella aan....
    Goed dat je een houten wandelstok hebt genomen. Vanuit de oudheid lopen pelgrims immers niet met een moderne wandelstok. Ik bedoel: pelgrim is pelgrim, maar dan op zijn pelgrims.

    Succes en tot het volgende reisverslag.

    Gr. René.

  • 01 April 2014 - 13:00

    Flip:

    Hoi Maarten,
    Je wandelt nu door de geschiedenis: Roncevalles, de plaats van Roelant en Karel de Grote, daar waar het Roelantslied zich afspeelt, een verhaal van verraad en heldendom. Beleef je eigen geschiedenis tijdens deze tocht!
    Groet
    Flip

  • 02 April 2014 - 00:22

    Paul Houthooft :

    Succes Maarten

  • 02 April 2014 - 13:13

    Pascale:

    Wat een avontuur nu al!
    Heel veel succes morgen, het wordt vast fantastisch!
    Ik wacht met spanning op je volgende relaas.

    Groetjes,
    Pascale Hop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 33015

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: