Etappes 1,2 en 3 - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Etappes 1,2 en 3 - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Etappes 1,2 en 3

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

03 April 2014 | Spanje, Pamplona

(Vanwege verbindingsproblemen komen deze etappes met enige vertraging en via Nelleke op de website)


Dag 1 Saint Jean-Pied-de-Port → Roncesvalles.

Gisteravond liep ik rond 19 uur de kerk van St-Jean-Pied- de-Port binnen om kaarsjes voor alle volgers op te steken. Een mijnheer (bleek de koster) sprak mij aan en zei dat ik de Mis kon bijwonen met na afloop de Pelgrimszegen. Ik ben op zijn uitnodiging ingegaan en heb de Mis bijgewoond. Na afloop werd ik naar voren gehaald en kreeg ik op het altaar de Pelgrims- zegening en daarna kwamen alle aanwezigen mij een Buon Camino wensen. Daarna gegeten en om 22 uur slapen.

Vanmorgen om 8 uur, na het ontbijt, ben ik vertrokken. Een tocht via het dal naar de pas op 1.100 m. Het werd een zware tocht van 28 km. Ik was 8 uur onderweg inclusief 3 pauzes van in totaal 1 uur.

Ook in de aanloop was het veel stijgen en dalen. Je loopt over de flanken van het dal maar dat is alles behalve vlak. 5 km voor de pas begon de steile klim over soms heel slechte paden. Er lag nog sneeuw, maar die was aan het smelten, terwijl de ondergrond nog bevroren was. Dus modder en gladheid. Leve mijn stok.

Het weer was prima. Zwak zonnetje, soms bewolkt maar wel een zeer harde wind waar je echt tegenop moest tornen. De fietsende pelgrims konden niet op hun fiets blijven.

Wat echt tegenviel was dat er onderweg geen enkele kroeg was en die ene die er wel was, was op dinsdag gesloten. Gelukkig was er een kruidenier voor een stuk stokbrood, kleine worstjes en sinaasappelsap.

Roncevalles is een nog functionerend klooster met een herberg voor de pelgrims en 2 cafés buiten de abdij. De herberg wordt bestierd door vrijwilligers (hospitaleros) en ziet er prachtig uit. Mooie entree, slaapzalen voor 160 personen (vandaag een kleine 80), verdeeld in open kamertjes van 2.5 x 2.5 met 2 stapelbedden, voorts een keuken voor pelgrims die zelf willen koken, een eetzaal en een complete wasserij.

Om 20 uur was er de Pelgrimsmis in de abdijkapel. Een gezongen Mis met ZES Heren. Na afloop de zegen voor alle aanwezige pelgrims en bij het oplezen telde ik 21 nationaliteiten.

Daarna het pelgrimsmenu gegeten. Drie gangen met wijn en water voor € 9,-. Ik sprak daar pelgrims die uit onwetendheid of eigenwijsheid de pas van Roncevalles genomen hadden; zij kwamen pas om 19 uur binnen en waren doodop. Bovenop de pas hadden zij 3 km door 40 tot 60 cm sneeuw moeten worstelen.

Ik heb het vandaag gehaald. Dat is geen garantie voor de rest maar als je deze etappe goed afrondt moet het op de andere etappes ook lukken, tenzij er andere dingen gebeuren.
Om 22 uur naar bed.


Dag 2 Roncevalles → Zubiri

Vanmorgen stonden om 6 uur de eerste pelgrims al op en die begonnen te pakken. Ik snap niet waarom ze dat doen want de (ontbijt) cafés gaan pas om 7.30 uur open en bovendien is het zo vroeg nog donker. Maar ja, zo loopt iedereen zijn eigen Camino. Ik ben om 7 uur opgestaan en stond om 7.30 in een overvol café aan mijn ontbijt. Om 8 uur weer op pad. Het is droog met een waterig zonnetje. 16 graden en weer winderig (niet zo stormachtig als gisteren).

Gisteren heb ik tijdens de 1e zware tocht regelmatig gedacht dat ik meer had moeten trainen. Vandaag stond ik op zonder een enkel 'spiertje pijn', dus toch voldoende getraind.

Vandaag gaat de tocht naar Zubiri. Totaal 22 km over geaccidenteerd terrein met flinke stijgingen en dalingen en de laatste 5 km is m.n. dalen naar de overnachtingsplaats.

Je hebt onderweg veel tijd om na te denken. Hierbij ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
Conclusie 1: Dalen is LEUKer dan stijgen!
Conclusie 2: Dalen is NIET LEUK als je aan de overkant van het dal de Camino ziet liggen op gelijke hoogte waarop je nu zelf bent.

Ook vandaag is er niks open, behalve een kleine kruidenier waar ik/wij om 11.30 stoppen. 2 bananen, 2 yoghurt, flesjes jus en buiten langs de straat opeten.

De rij Pelegrinos die op verschillende tijden vertrekken, op verschillende plaatsen stoppen en met verschillende snelheden lopen, gedraagt zich als een harmonica. Je haalt in, je wordt voorbij gelopen als je zelf stopt en je haalt hen weer in als zij stoppen. Enige uitzondering vormen de jongelui die met weinig bagage, in korte broek en T-shirt (ja zelfs op de pas) je er gewoon uitlopen! Ik sprak een Litouwer van 23 jaar en die ging de Camino lopen plus door naar Finisterre in 28 dagen. Meer vrije dagen had hij niet. Ik zag net in het logboek van de herberg dat hij gisteren al daar was aangekomen.

Er loopt ook een man met een grote keeshond. Die mag nergens binnen slapen dus die lag in Roncevalles de hele nacht bij de voordeur. Onderweg bij de eettentjes vertrok hij toen ik aankwam. Een uur later trof ik hem op het pad. De hond had zijn zolen kapot gelopen en hij was die aan het insmeren. Ik kon hem niet helpen. Later die avond zag ik hem en hij vertelde dat hij de hond verder naar beneden gedragen had. Ruim 20 kilo, naast de eigen bagage, achter boven op zijn rugzak over een afstand van 8 km. Morgen zou hij de bus pakken naar Pamplona en naar een dierenarts gaan.

In Zubiri slaap ik met 8 mensen op een kamer met 4 stapelbedden. 6 vrouwen 2 mannen. Vanavond gegeten in de enige kroeg van het dorp met Amerikanen, een Australisch echtpaar, een Deen en een Duitser. Ook kennis gemaakt met de 1e Nederlander die ik ben tegengekomen.
Het heeft de hele avond gegoten. Om 10 uur naar bed.


dag 3 Zubiri → Pamplona

Om 7 uur op. Aankleden en rugzak pakken. Dat is telkens een heel karwei. Je moet andere schoenen en sokken (in een aparte zak) aan, je toilettas moet er uit + de handdoek, rugzak uitrollen, medicijnen voor morgen uit een andere zak opzoeken, schone blouse en trui voor vanavond etc. Ook op dat vlak leer ik snel. Ik heb gisteravond mijn was ingeleverd en die lag later keurig gewassen en gedroogd op mijn bed (kosten € 5,-) daar kun je het zelf niet voor doen.

Om 7.45 aan het ontbijt in een kleine kroeg en om 8 uur op pad. 22 km naar Pamplona. En weer stijgen en dalen. Waarom hebben ze de Camino niet vlak aangelegd??? Omdat het gisteravond en vannacht flink geregend heeft, zijn de wegen veranderd in modderpoelen. Glibberig en nat. Mijn schoenen en broek zien er na deze dag niet uit.

Het regent vandaag de hele dag niet (was wel voorspeld). Temperatuur 12 graden en bewolkt. Goed wandelweer.

Ik heb enorm veel plezier van mijn stok. Ik loop er rechter mee en bij de gladde wegen van vandaag of bij andere moeilijke passages heb ik er veel voordeel van. Prima keus en aankoop.

De tocht gaat wederom via de flanken van het dal dus OP en AF. Na 8 km de 1e kroeg en die was open. Dus zo'n 20 Pelegrino's aan de koffie en koek. "Alleen" verder gelopen op eigen snelheid. De 2 Amerikaanse dames en een Noor noemden mij de Flying Dutchman, maar toen liep ik niet bergop. Ik loop nog steeds alsof ik in het vlakke Nederland loop. Dat wordt nog een leerproces. Uiteindelijk in een deplorabele voorstad van Pamplona op zoek naar een restaurant. Een mevrouw wees mij er eentje aan. Ik ben nog nooit in zo'n vuile kroeg geweest met enkele Spanjaarden aan de bar, de tv op vol volume, maar de spaghetti
smaakte prima. Bij buitenkomst zag ik de Duitser en de Australische. Met hen heb ik de laatste 5 km gelopen door Pamplona in een veel rustiger tempo. Dat beviel ook goed.

De herberg ligt in het centrum van Pamplona. Het is een voormalige Kloosterkerk. Men heeft er een extra verdieping in gelegd en er kunnen nu 340 mensen slapen. Ik heb vandaag 3 verslagen gemaakt. Die van dag 1 en 2 kan ik niet versturen (foutje weblog). Ik stuur ze stuk voor stuk door naar Nelleke en die gaat via kopiëren en plakken trachten die alsnog op mijn weblog te plaatsen. Als jullie dit lezen, is het blijkbaar gelukt.

Het regent nu in Pamplona, maar de verschillende weerwebsites geven voor de komende dagen aan dat het droog blijft en dat de temperaturen stijgen tot boven de 20.

Nu eten en lezen en op tijd naar bed. Morgen weer een mooie tocht met een stevige klim en aankomst in Punta la Reina.



  • 03 April 2014 - 21:55

    Fred Reniers:

    Hoi Maarten.Ik denk dat ik maar in België blijf lopen. Tot nu toe mooi weer. Veel sterkte. Gr.Fred

  • 03 April 2014 - 23:32

    Eric En May:

    Hallo Maarten,

    Geweldig om te horen dat de eerste dagen goed zijn verlopen. En wat een interessante ontmoetingen. Hou je goed!

    Liefs,

    Eric en May

  • 04 April 2014 - 07:16

    Carla Hopstaken:

    Hoi Maarten

    Ik ben eigenlijk een beetje jaloers! Ik volg je op de kaart en denk dan weer aan onze reis.Zorg goed voor jezelf.
    liefs
    Carla

  • 04 April 2014 - 09:36

    Dries En Anneke:

    Hallo Maarten

    We volgen je op de voet ! En lezen met belangstelling je mooie verhalen.
    Veel succes en sterkte met het stijgen en dalen.

    Groeten Dries en Anneke

  • 04 April 2014 - 09:37

    Wim Swinkels:

    Hoi Maarten,
    Fijn dat de start zo goed verloopt.. De eerste indrukken die je geeft zijn geweldig. Wij blijven je volgen. Het gaat je lukken Maarten !
    Wim en Mariëtte

  • 04 April 2014 - 10:16

    Inge+:

    Wat een fijne beeldende manier van schrijven. Kan me een goede voorstelling maken van hoe het je vergaat. Geniet!!! X
    Inge+

  • 04 April 2014 - 10:18

    Flip:

    Hoi Maarten,
    Het is leuk om je belevenissen te lezen. Ik had in mijn boek al gelezen dat de etappe van St. Pied de Port naar Roncevalles een van de zwaarste moest zijn. Die heb je er maar mooi opzitten. Hou je taai!
    Groetjes
    Flip

  • 04 April 2014 - 10:23

    René:

    Ha Maarten,
    Het gaat goed, mooi zo! Vind ik fijn voor je.
    Je hebt geluk dat de tomaten nog niet in Pamplona zijn gearriveerd, anders had je nu als een Pegrimpizza door het centrum gelopen.

    Succes en geniet!
    Gr. René.

  • 04 April 2014 - 10:59

    Daniel:

    Hoi opa,

    Groetjes van Daantje.

    hhhhhhg gg h h t5666ty3nnbbbbbvbbbbbbb

  • 04 April 2014 - 12:19

    Jos En Fieny:

    We genieten met jou mee van de geweldige reis!
    Houd je goed, hou de moed er in, we blijven je volgen. Veel succes de komende dagen.
    Van kegelclub geen nieuws en groetjes, Jos.

  • 04 April 2014 - 13:32

    Ingrid Voogels:

    Hé Maarten,
    Wat een ervaringen heb je in die paar dagen al opgedaan zeg.
    Geniet ervan, wij genieten mee door jouw verslagen.
    Veel succes, hartelijke groet Hans en Ingrid

  • 04 April 2014 - 13:38

    Toon En Jeanne:


    Hallo Maarten,

    Fijn dat het zo goed gaat. Geweldig!!

    Groetjes Toon en Jeanne.


  • 05 April 2014 - 12:52

    Willem Valkenburg:

    Hi Maarten,

    Flying Dutchman? Vliegenden Hellemonder zalle ze bedoele ;-)
    Super dat het zo zonder tegenslagen verloopt tot nu! Keep it up!
    Blijf genieten en verwonderen,

    Groet,

    Willem&Daniëlle.

  • 05 April 2014 - 17:36

    Mat Knaapen:

    Las dat je in Pamplona overnachtte. In de kerk Jesus y Maria van het Seminario Episcopal. Bekend terrein. Grappig om te lezen dat je het opmerkelijk vindt dat peregrinos al om zes uur opstaan. Nou wen er maar vast aan. De gewone tijd voor een peregrino is zes uur. En voor een aantal vijf uur 's ochtends. Ja dan is het donker. En dus lopen de pelgrims met lampen op hun hoofd. Zoals mijnwerkers. Reden: in de ochtend is het fijn om te lopen. Na 12 uur kan het heet worden en tussen twee en vijf is het siesta. Dus vroeg vertrekken is heel gewoon. Voor de wandelaars. Als fietser vertrok ik om acht uur. Dan waren alle lopers allang weg.

    Buen Camino (buon camino is een mengeling van Frans en Spaans)

  • 06 April 2014 - 15:09

    Michiel Van Eechoud:

    Dag Maarten,
    Geweldig om je verslag te lezen. Heb zelf in Mei/Juni 2012 de Camino gelopen. ook naar Fisterra. Erg mooie ervaring.
    Het zal je goed doen en je zult er nooit spijt van krijgen. In Juni ga ik weer twee weken lopen vanuit O Cebreiro met mijn oom Leo. heb er echt weer zin in.
    Heel veel succes en zeker heel veel plezier en mooie ervaringen toegewenst.
    Michiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 33016

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: