Dag 4: Pamplona - Punta la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Dag 4: Pamplona - Punta la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Dag 4: Pamplona - Punta la Reina

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 April 2014 | Spanje, Puente la Reina

Ik begin met 2 opmerkingen vooraf:
1. Ik heb vandaag gezondigd ( kleine zonde, geen doodzonde, maar toch, daarover meer.
2. Ik wil Rene van L. nav zijn reactie op het vorige verslag graag corrigeren! Ik was gisteren in Pamplona, maar daar hebben ze geen tomatenfeest. Dat vieren in Bunal vlakbij Valencia: "Tomatinofeest".
In Pamplona laten ze stieren Door de stad rennen tijdens het San Fermino feest van 6 t/m 14 juli.

Dat gezegd hebbende volgt nu mijn dagverslag. Ik heb afgelopen nacht weer heerlijk geslapen. Anderen klagen over de snurkers en de vroege vertrekkers, maar ik merk daar niks van (leve de slechte oren). In de herberg was ook de mogelijkheid voor ontbijt, maar ik ben die trubbel ontlopen. Tegenover de herberg was een kleine kroeg en daar heb ik ontbeten. Daar trof ook die man van de hond weer. Hij vertelde dat hij gisteren de bus naar Pamplona had genomen en met de hond naar de dierenarts was geweest. Ik vroeg hem waar zijn hond dan was en hij vertelde dat de hond de nacht in deze kroeg had mogen blijven slapen. Vandaag gingen ze weer op pad. Ik heb ze nog niet gezien.

Na het ontbijt en na het getrubbel van alle vertrekkers ben ik naar de herberg gegaan en heb rustig mijn rugzak gepakt en ben om 7.45 uur gaan lopen. Eerst 2 km naar het punt waar ik gisteren de Camino had verlaten om naar de herberg in het centrum te gaan. Ook in de stad is er goede bewegwijzering. De bekende Camino schelp, de gele pijlen en in de bestrating om de 10 m. een roestvrijstalen Camino - embleem in het trottoir. Even niet opletten zorgde ervoor dat ik een kruising overstak en rechtdoor liep, waarop er van de overkant gegild werd dat ik verkeerd liep. Geen km verkeerd en te ver is de insteek van alle pelgrims.
Net buiten Pamplona na 5 km zag ik Manuren op een terras zitten en hij wenkte mij. Hij is die man die over de pas van Roncevalles had gelopen en zijn knie te zwaar belast had. In de afgelopen dagen had ik hem al een paar keer geholpen en nu gaf hij aan dat hij niet verder kon. We hebben toen voor hem een taxi geregeld, zodat hij Punta la Reina naar de dokter kon gaan en 1 dag rust inbouwen. Ik wilde weer vertrekken terwijl hij nog op zijn taxi wachtte en toen bood hij mij aan om mijn rugzak ook mee te geven met zijn taxi. Ik weigerde aanvankelijk omdat een pelgrim zijn eigen last moet dragen. Maar ik ben toch gezwicht omdat ik zelf problemen heb met mijn rugzak. Kleine zonde, maar oh zo heerlijk gelopen. Vandaag was ik een Flying Dutchman. Vele wandelaars vonden dat ik het goed geregeld had en waren vol begrip en/afgunst.

Buiten Pamplona begon een 5 km lange klim naar de Altoos del Pardon op 750 m. Over een bergkam met daarop heel veel windmolens. Ik telde er alleen daar 75.
Na ruim 1 uur was ik boven en daar staat het monument van de Pelgrims. Foto's gemaakt en toen naar beneden over een pad vol kiezels, losliggende stenen en rotsblokken. Heel lastig en dus erg voorzichtig naar beneden.

Onderaan de afdeling haalde ik 2 Nederlanders in. Met hen ben ik verder meegelopen. Hij 58 en ex-legerkolonel en zij 37, geen relatie en evenementen-organisator uit Amsterdam. Inmiddels was de lucht strak blauw en kon de jas uit. Bij een restaurant hebben wij heerlijk in de zo'n zitten lunchen en daarna gezellig pratend verder gelopen. Het ging toen razendsnel. Om 13.30 uur liepen wij Punta la Reina binnen en daar zat Manuren op een bank met mijn rugzak te wachten tot ik binnenliep. Hij wist inmiddels dat ik een van de snellen ben. Wij zijn samen op zoek gegaan naar een arts en is daar prima geholpen. Ik koos ervoor om een hotel te nemen (nette kamer, goede badkamer met douch/klein bad en toilet. ? 30,- voor overnachting, diner en ontbijt.

Heerlijk even op mijzelf en alles alleen voor mij zelf. Heerlijk lang onder de douche gestaan, mijn was gedaan en op het balkon opgehangen.

Ik merk dat het lopen mij steeds beter gaat bevallen. Geen mail, geen post, geen telefoontjes etc. en wel heel leuke ontmoetingen. Als ik alleen loop, loop ik vaak in mijzelf te zingen. U zij de Glorie is in marstempo, Op de camping kan alleen als je het in marstempo zingt en zo nog veel meer.

Vanavond zat ik te schrijven in het restaurant van mijn hotel, komen Ed (de ex-kolonel) en Manfred (die blijkt professor te zijn in Aker in IT en wiskunde) binnen en hebben wij met ons 3 en gegeten en zitten praten. Vandaar mijn late verslag.

Met de 27 km van vandaag, heb ik er nu zo'n 90 opzitten. Ze zeggen dat je vanaf dag 5 en ruim 100 km lekkerder gaat lopen. Dat belooft nog wat. Dat moet ik wel een oplossing gevonden voor het probleem van lijf in combinatie met de rugzak. Dat zoek ik morgen verder uit en dan kunnen jullie wat en hoe het ervoor staat.

En nu naar bed.

  • 04 April 2014 - 23:11

    Marian:

    Hallo Maarten. Wat leuk om te lezen hoe het jou vergaat. Wel vervelend dat je rugzak niet lekker draagt. Te zwaar beladen (dus spullen terugsturen naar huis) of verkeerd ingepakt? Ik hoop dat je een goede manier vindt om de rugzak te dragen. Veel plezier met je tocht. Buen camino.
    Vriendelijke groet
    Marian

  • 05 April 2014 - 00:06

    Paula Goossens:

    Hoe vaak gedacht ook zo ondernemend te willen zijn. Maar jij doet het toch maar! Chapeau!
    Smullen en genieten van al je verslagen. Geniet ervan, ondanks alle ontberingen. Ik blijf je volgen. Lieve groet Paula

  • 05 April 2014 - 00:35

    Ralph:

    Dag Maarten,
    Bedankt voor je mooie verslagen. Heerlijk om te lezen en te volgen.
    Geniet van de rust en ruimte, en alles dat op je pad komt.
    Ralph

  • 05 April 2014 - 09:51

    Loek En Netty:

    Maarten,

    Als voorzitter van HMC moet het toch niet moeilijk zijn marsmuziek in je hoofd te hebben. Dan hoef je de camping niet te verkrachten.
    Leuk om je bevindingen te lezen.
    We hebben medelijden met die hond.

    Sterkte verder met je rugzak.

    Netty en Loek

  • 05 April 2014 - 13:15

    Maud En Willem:

    Wat fijn dat de eerste dagen goed verlopen! We volgen je op de voet en lezen met plezier je verhalen. Veel succes!
    Maud en Willem

  • 05 April 2014 - 14:38

    Antal:

    Hoi Maarten. Ik lees jou verslag op een parkeerplaats in de buurt van St Lo. Ik ben op weg naar huis en lees met plezier jou verslag. Doe voorzichtig en geniet van de reis.

  • 05 April 2014 - 17:52

    Mat Knaapen:

    Problemen met je rugzak? Ik hoop dat je niet teveel heb meegenomen. Acht kilo, missschien tien, maar zeker niet meer. Want dat is niet te doen. Heb je meer kilo's dan nu meteen minderen. Weggooien, weggeven of terugsturen. Doen. Want je houdt het niet vol met meer kilo's en je hebt ook maar erg weinig nodig.
    De Alto del Perdon is een mooi punt. Met het monument van ijzeren pelgrims en hun dieren. En je ziet veel windmolens. Die zul je nog vaker zien. Want bijv tussen Burgos en Leon op de Meseta kan het flink waaien.
    Als je wilt zingen, denk dan aan het Caminolied 'Ultreya'. Het is een Frans lied. 'Tous les matins nous prenons le chemin'. Op mijn fietssite (perfietsnaarsantiago.wordpress.com) staat bij vraag 28 meer te lezen over caminomuziek.

    Na Puente la Reina (met de prachtige brug) volgt een mooie tocht naar de Rioja stad Logrono. Met mooie plaatsen zoals Estella en Los Arcos. Vooral Estella is mooi. Een oude stad.

    Ultreya !!


  • 05 April 2014 - 19:16

    Guus Broeckx:

    Maarten,

    Wij hebben wel vaker samen gewandeld en het viel mij altijd al op hoe jij soepel en met grote stappen loopt.
    En het is: met grote stapoenn snel thuis, maar dit is nu niet de bedoeling, de weg ernaartoe is fijner en belangrijker dan aankomen.
    Ook gezien nu de al leuken herkenningscontacten zijn de moeite waard.
    Loop ze....
    Guus en Marie Jose

  • 06 April 2014 - 09:04

    Eric En May:

    Hallo Maarten,

    Met het zingen van U zij de Glorie zal je kleine zonde wel snel vergeven zijn, zeker en vast. Dank voor je verslag. Hopen dat het Manuren en de hond snel beter zal gaan. En wat je zelf betreft: we wensen je een snelle oplossing voor het rugzak probleem toe.

    Liefs,

    Eric en May

  • 06 April 2014 - 14:31

    Pascale:

    Wat ontzettend leuk om jouw verslagen te lezen. Knap hoor van je!
    Ik kijk met spanning uit naar de volgende aflevering. Geniet van je tocht!
    xx Pascale

  • 06 April 2014 - 20:36

    Marc:

    Hoi Maarten,

    Wat een mooi verslag weer. Ik kan mij helemaal voorstellen hoe goed het bevalt zonder al die mails en telefoongesprekken. Echt tot jezelf komen en maar zien wat er op je pad komt.

    Geweldig!!!

    Succes weer voor de komende dagen.

    Grt,

    Marc

  • 07 April 2014 - 11:07

    Walter Clarijs:

    Hoi Maarten,

    Bedankt voor je weer levendige berichten. Leven met je mee.
    De eerste 100 zitten er bijna op. Mooi zo!
    Voor wat betreft: het zingen misschien nog een hint uit het verleden:
    We hebben een potje met vet, daar kun je lang mee vooruit.
    Succes
    Trees en Walter

  • 07 April 2014 - 11:48

    Jeannette:

    Dat is genieten om je zo te volgen!!! Leef mee ook met je gezelschap!! Toi toi kerel succes jeannette

  • 07 April 2014 - 12:46

    René:

    Hoi Maarten,
    Wat leuk dat je nog ff corrigeert! Natuurlijk heb je helemaal gelijk: stieren i.p.v. tomaten. Was even abuis. Je had dit vast herkend als een oud onderwijskundig hulpmiddel: een fout maken om te kijken of de leerling oplettend is...... haha.

    Ik hoop wel dat je een oplossing vindt voor die rugzak. Die moet immers prettig mee en niet tot last worden.

    Nog een wandelliedtip:

    Mein Vater war ein Wandersmann
    Und mir steckt's auch im Blut;
    Drum wandr' ich froh so lang ich kann
    Und schwenke meinen Hut.
    Valeri, valera,
    Valeri, valera ha ha ha ha ha,
    Valeri, valera,
    Und schwenke meinen Hut.

    Succes en plezier!

    Gr. René.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 986
Totaal aantal bezoekers 33010

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: