Etappe 5, 6 en 7 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Etappe 5, 6 en 7 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Etappe 5, 6 en 7

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

08 April 2014 | Spanje, Puente la Reina

Dag 5: zaterdag: Punta la Reina- Estrella.

Gisteravond hoorde ik na het schrijven en verzenden van mijn verslag herrie op straat. Wat bleek: er was een uil ontsnapt en die moest gevangen worden. Zeker 5 vangers en 5 toeschouwers waren met de nodige herrie daarmee aan de slag. Op een gegeven moment zat het erg mooie beest op het balkon naast mijn kamer. De pogingen om het beestje te vangen duurden tot 01.00 uur. Toen gaf men het op. Daarna heb ik nog lang wakker gelegen.

Toen ik 's morgens opstond was ik niet fit (darmen en maag). Na een ontbijtje met thee en droog stokbrood, vertrok ik om 8.45 uur. Het ontbijt werd buiten het dorp al gedoneerd aan de natuur. Door mijn late vertrek liep ik tussen de langzame lopers en late starters. Een van die langzame lopers is een Spanjaard? die met een vuilgrijper alle vuil oppikt en in een vuilniszak die hij meedraagt dropt. In het eerste dorp na 5 km is geen bar of winkel. Doorlopen dus naar het volgende dorp op 2,5 km. Bij de bakker aldaar koop ik een stokbrood en een fles water. Ik ontmoet daar een Nederlands meisje en Nederlandse jongeman die ik de dagen daarvoor had leren kennen. Zij adviseren mij om de bus te nemen, maar daar zie ik vanaf.

Ik loop alleen verder door een verlaten landschap. Ik wandel niet fijn en bij het stijgen sta ik om de 50 m uit te hijgen.

Vroeg op de middag ben ik in Lorca. Ik heb dan de 1e 100 km van de route gepasseerd. Nog 700 te gaan. De tosty kaas en de jus blijven erin. De meesten lopen voor mij uit en het is stil op de Camino. Op een gegeven moment kom ik bij een grote weg en daar passeert een hele karavaan en een peloton wielrenners. Later werd mij duidelijk dat het "De grote prijs Indurain" was. Maar ik kwam er ook achter dat ik geen Camino-pijlen meer zag. Niet opgelet, misgelopen en 1 km terug. 2 km extra!

Om 15.30 uur kwam ik aan in Estella. Ik nam daar het eerste het beste hotel. Heb gedoucht en daarna 2 uur geslapen. In het stadje heb ik daarna een salade, groentenpaella en yoghurt gegeten en meteen weer naar bed.

Ik heb vandaag met mooi weer 22+2 km gelopen.


Dag 6: zondag: Estella - Los Arcos.

Om 7 uur op en ontbijt in het hotel. Ik jat wat proviand van het buffet mee voor onderweg want het wordt een dag met weinig dorpen.

Licht stijgend verlaat ik Estella. Een voorstad van Estalla is Ayequi. Daar moet de peregrino een keuze maken. Of via de gewone weg, of via het klooster ( Monasteria) van Irache. Ik kies voor Irache. Net voor het klooster ligt een wijngoed met aan de buitenkant een kraan waaruit je wijn kunt tappen. Zo houdt men de Middeleeuwse traditie in stand waarbij elke peregrino die aanklopte een homp brood en een mok wijn kreeg. Even verderop ligt het Benedictijner Klooster uit de 10e eeuw. Het is later het 1e hospitium op de weg naar Santiago geworden.
Na het klooster vervolg ik de Caminoborden en -pijlen. Ik dacht dat ik dan langs het hotel zou komen waar wij (Harrie en Carla en Nelleke en ik) in 1998 gelogeerd hadden op weg naar Santiago (met de auto). Daar zagen wij indertijd de eerste pelgrims aan de achterkant langs het hotel komen. Ik kom er in ieder geval niet langs. De weg leidt flink stijgend door de bergen en bossen. Ik zie nauwelijks peregrinos. Na 3 uur bereik ik een dorpje en daar is een bar. Koffie bestellen en vragen waar ik ben. De eigenaar vertelt mij dat ik weliswaar op de Camino loop, maar dat ik de bergroute genomen heb. Op mijn kaart tekent hij hoe ik gelopen heb en hoe ik verder moet. De Camino blijven volgen en dan komt het goed. Dat blijkt ook te kloppen. Na 3 km kom ik weer op de Camino terecht en zie ik weer bekende gezichten. Ook de Vuilnisperegrino zie ik weer aan het werk. Om 14.30 uur kom ik in Los Arcos. Omdat ik gisteren niet fit (zeg maar ziek) was heb ik niet gewassen en gedoucht. Ik zoek een simpel hotelletje op om te douchen te wassen en te drogen op het balkonnetje. 'S avonds gegeten op het plein. Overdag was het 25 graden geweest en ik kon nog heerlijk buiten zitten. Ik zag weinig bekenden.

Morgen en overmorgen heb ik nog 2 dagen met flinke hoogteverschillen en morgen ook nog een afstand van 32 km. Op tijd naar bed.


Dag 7: maandag: Los Arcos - Logroño

Ik wil vandaag mijn eigen tempo lopen en start om 8.15 na een Spaans ontbijtje (geroosterd stokbrood, jam en koffie solo). Het is al snel warm. De temperatuur is 's morgens al 22 graden en zal oplopen tot 29. Kortom: eerst jas uit, dan truitje, de pijpen van mijn broek afritsen en zo loop ik door het verlaten landschap. Na 7 km kom ik bij het 1e dorp waar een winkel/bar/terras is. Koffie en voorraad water en eten gekocht want de eerstvolgende 15 km kom ik niets meer tegen.

Het is heet en flink stijgend en dalend. Om 13 uur bereik ik een klein stadje en daar ga ik lunchen. Ik ben nu in het gebied van Rioja. Overal wordt gewerkt op de wijnakkers. Er zitten nog geen loten aan de stam, maar de grond vraagt de nodige bewerking.
Uiteindelijk bereik ik rond 15 uur het industrieterrein van Logroño en om 15.30 uur kom ik op de markt aan. Daar zitten Manfred, de Nederlander Dirman en 2 Engelse jongens die mij vandaag op gympen voorbij gesneld zijn en nu beiden mank lopen. Samen hebben wij een pilsje gedronken op ons weerzien. Daarna opzoeken van mijn slaapplaats en douchen en de was doen. Het dagelijkse ritueel.
Vervolgens de stad in en in een bar/restaurant aan de slag met mijn verslagen. Ik ben nog maar net bezig of Manfred en Dirman hebben mij gespot en vragen mij of ik met hen mee kom eten. We hebben samen veel plezier gehad.

Daarna ben ik mijn verslag verder gaan maken en dan wacht mijn bed.

Morgen vroeg weer op.

  • 08 April 2014 - 13:51

    Sjef Jonkers:

    Dag Maarten,
    Ik lees met veel interesse en waardering je beeldende reisverslagen. Zo kan ik je belevenissen goed volgen. Het is duidelijk een heel zware tocht, maar dat wist je. Maar je slaat je er geweldig doorheen. Leuk dat je allerlei mensen ontmoet en dat je je met hen wat kunt ontspannen. Veel sterkte verder. Sjef.

  • 08 April 2014 - 14:38

    Jurgen En Yvonne Van Gerwen:

    Dag Maarten,
    Wat een leuke verslagen! Wij kunnen de weg vaak letterlijk uit onze herinnering diepen en beleven het nu nog een keer. Logroño binnenlopen is inderdaad niet de meest enerverende bezigheid, maar troost je: er volgen nog veel prachtige etappes, met name als je Burgos gepasseerd bent.
    Gelukkig heb je het weer mee!
    Succes en we wachten weer op je volgende verhalen!

  • 08 April 2014 - 14:47

    René:

    Hoi Maarten,
    Weer bedankt voor je verslagen. Ik begrijp dat je nu op de proef wordt gesteld. MAAR, jij bent een echte Toll: sterk en met een groot doorzettingsvermogen! Ik wens je extra kracht en ook sterkte. Walk on!
    Gr. René

  • 08 April 2014 - 18:21

    Gerard Klaasse:

    Goede avond Maarten,

    Mijn Noorse vriendin (Marry) en ik volgen je tocht elke dag. Wij hebben elkaar op de Camino ontmoet in 2009 en
    sinds die gedenkwaardige camino wonen we samen, soms een paar weken in Noorwegen en soms
    ee n paar weken op Terschelling.
    Ik miste je verslag een paar dagen maar gelukkig ben je weer. Je had wat maag- en darmproblemen lazen we,
    maar gelukkig is dat over.
    We wensen je een buen camino. Geniet van elke stap en ga niet lopen racen.

    Ultreia

    Marry en Gerard

  • 08 April 2014 - 18:28

    Eric (de Fransman):

    Wederom heb ik genoten bij het lezen van je verslagen. Alhoewel ik het landschap, de dorpjes en terrasjes niet ken probeer ik me een voorstelling te maken. Met je eigen fantasie lukt dat altijd maar het zal zeker niet waarheidsgetrouw zijn (kan natuurlijk ook niet).
    Naar ik heb begrepen van een vaste klant die de route ook kent wordt het ook nog vlakker. Dan kan de flying dutchman (hellemonder) op zijn Tolls (een beetje als gejaagd door de wind lwandelen). Ik denk vaak aan je tijdens mijn werk dus ook al ben ik niet levende lijve bij je: you never walk alone.

    Groet Eric (en Lisette) en succes

  • 08 April 2014 - 18:59

    San Xacobeo:

    Mooi dat je zonder al te veel problemen in Logrono bent aangekomen. Mooie stad. Hoop wel dat het rugzakprobleem is opgelost. Anders kan het Jacotransbusje een idee zijn. Het verdienmodel van de firma Jacotrans is het vervoer van pelgrimsbagage van albergue A naar albergue B. Zie www.jacotrans.es. Ik neem aan dat ze ook hotels aandoen. Ik schrijf dit gezien je ogenschijnlijke voorkeur voor hotels. Terwijl het in albergues zo gezellig kan zijn. Ja, het stinkt er, er liggen snurkers en om vijf uur begint de dag. Maar je bent pelgrim of toerist.

    Na Logono gaat het omhoog. Richting Spaanse hoogvlakte. Met mooie stadjes zoals Navarette en Najera. Beide al honderden jaren oud. Met mooie kerken en kloosters. Bijv in Najera het Monasterio Santa Maria la Real, waar de oude koningen van het koninkrijk Najera-Pamplona liggen. Rond het jaar 1.000 heersten ze over geheel noord Spanje.
    En de monasterios in San Millan en Canas. Maar die zullen te ver van de wandelroute liggen. Het monasterio in Najera niet. Het ligt in het stadje.

    Buen Camino!

  • 08 April 2014 - 19:16

    Henny En Arnold:

    Bedankt voor je verslag. Wij genieten ervan. Je persoonlijke omstandigheden van de laatste dagen maken de tocht tot een ware pelgrimstocht. De weersomstandigheden daarentegen zijn fantastisch. Wij hopen dat je conditie weer in orde is. Zie niet om maar blik vooruit. Wij zien uit naar het vervolg.
    Succesxxx
    Henny en Arnold

  • 08 April 2014 - 20:49

    Toon En Jeanne:

    hallo Maarten,

    Bedankt voor de mooie verslagen.
    We kijken er elke keer naar uit.

    Veel succes.

    Groetjes Toon en Jeanne.

  • 08 April 2014 - 23:03

    Cathelijne :

    Hoi ome Maarten,

    Fijn om je belevingen op deze manier te kunnen en blijven volgen.
    Mooie verhalen, ontmoetingen, verslagen.
    Als je weer thuis bent worden dat allemaal mooie herinneringen.

    We kijken uit naar je volgende blog.

    Het ga je goed daar en geniet we ervan!

    Lieve groeten Cathelijne, ook van Leon en de kabouters

  • 09 April 2014 - 08:01

    Jurgen En Yvonne Van Gerwen:

    Tóch ook nog even een noot van ons n.a.v. andere reacties. Trek vooral je eigen plan ieder loopt zijn eigen Camino. En wat betreft zie niet om: Zéker wél doen! Loop vooruit, maar sta regelmatig even stil en kijk wél om. Ongelofelijke uitzichten en een heerlijk gevoel om te zien wat je al gepresteerd hebt....

  • 09 April 2014 - 13:04

    Pascale:

    Wat vervelend dat je een dag ziek bent geweest. Gelukkig dat het nu weer beter gaat. Ik geniet van je verhalen en zend je vanaf hier alle positieve energie toe! Geniet ervan!
    Tot het volgende verslag. xxx
    Pascale

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 33034

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: