Dag 17 Terradillos de los Templarios → Bercianos - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Dag 17 Terradillos de los Templarios → Bercianos - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Dag 17 Terradillos de los Templarios → Bercianos

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

17 April 2014 | Spanje, Bercianos del Real Camino

Dag 17 donderdag

Terradillos de los Templarios → Bercianos del Real Camino

Alleen die 2 namen boven dit verslag zijn al een verslag op zich.
Ik weet na vandaag wat een geestdodende weg is en wat die met je doet. Gisteren wist ik dat er een lang en leeg traject aan zat te komen en daar stel je je op in. Vandaag was ik van plan om 28 km te lopen in 3 stukken: vanaf de start naar Sahagun = 10 km, dan naar Bercianos ook 10 km en dan 8 km door naar El Burgo Ranero. Wat bleek: het waren trajecten door een leeg landschap over kaarsrechte wegen waar geen eind aan leek te komen en het was warm (29 graden).

Om 8 uur ben ik vertrokken. Ik hoorde de eerste Spanjaarden al om 5 uur rommelen en herrie maken. Zij hebben haast omdat zij op zaterdag in Leon moeten zijn vanwege de Processie. Om 8 uur verliet ik de herberg. Onderweg geen café gezien. Doorlopen dus. In Sahagun ben ik om iets voor 10 aangekomen. Sahagun is een iets groter dorp. Vroeger is het een van de belangrijkste plaatsen van de route geweest. In de Middeleeuwen besloot het klooster van Cluny (in Bourgondie) dat er een klooster moest worden gebouwd langs de Camino. Het klooster van Sahagun was immens groot en ving alle pelgrims op, zowel op de heen- als op de terugreis (Ryanair of Iberia bestonden toen nog niet). Ze werden verzorgd, verpleegd, kregen te eten en als zij voldoende aangesterkt waren, kregen zij proviand in de vorm van brood en wijn mee. De monniken runden daarvoor immense landgoederen. Van dit klooster is niets meer over behalve de grote toegangspoort.

In Sahagun heb ik bij een bakker op het terras gezeten en die had heerlijk appelgebak. Ik heb 3 stukken gehad. Marieke uit Amsterdam kwam bij me zitten en heeft 2 stukken genomen. Pas om 11.45 uur ben ik weer vertrokken. Opnieuw zo'n eindeloos lang pad langs een weg met 200 m verderop het geraas van het verkeer op de autoweg. Overigens vandaag en morgen zijn vrije (feest)dagen in Spanje vanwege de Samana Santa.

Ik had het er na 10 km helemaal mee gehad en besloot om niet verder te lopen. Bercianos is een gehucht met veel oude en vervallen huizen en enkele nieuwere. Geen mens op straat! Ik liep binnen bij de herberg Santa Clara. Laat ik beginnen met het goede nieuws. Er zijn 2 slaapkamers met 2×2 en 3×2 bedden. Een nette badkamer met toilet, zeer aardige herbergier en herbergierster, maar je weet niet wat je ziet als je door de poort de binnenplaats op loopt: troep, nog meer troep, een grote droogmolen, 3 honden aan de ketting en al het andere wat er staat is puinzooi. Ik heb er een foto van gemaakt. Er worden geen kosten gerekend, je wordt wel geacht een vrijwillige bijdrage in een pot te doen (donativo).

Wat doe je op een plek waar NIET te bellen is: douchen, de was doen, rugzak uitpakken en je bed opmaken. Plots stonden mijn Belgische vrienden ook binnen. Toen zijn wij samen maar aan het bier gegaan. Ik hield hun tempo niet bij en ben toen eerst maar gaan eten. Voor 10 euro heb je een Menu Pelegrino inclusief wijn. Vaak hebben ze geen andere keus of het heet dan Menu del Dia. Verwacht er niet teveel van, maar dat van vandaag was wel erg bar en boos m.u.v. het nagerecht (voorverpakt ijs in een bakje). De 2 glazen wijn deden mij de das om en ik heb me overgegeven aan de Spaanse siësta. Geslapen van 3 tot half vijf. Niet wakker geworden van de binnenkomende andere gasten. De was was droog en ik ben het dorp ingegaan om een etablissement te vinden met wifi. Dat is gelukt bij de enige bar van het dorp en daar zaten de Vlamingen met Daniel uit Italië. Inmiddels zijn zij naar het restaurant en ik doe het verder wel met een bocadillo. Dankzij de wifi kan ik nu mijn verslag schrijven.

Gisteravond heb ik een bijzondere avond meegemaakt. Ik had al opgemerkt dat veel Spanjaarden in het café-deel gingen eten en niet in het restaurant. Wat bleek: om 9 uur begon de finale van de Spaanse Beker: FC Barcelona tegen Real Madrid. Het tv-geluid op volle kracht en daarover heen de oh's en ah's, het joelen en juichen van de voor- en tegenstanders plus de verschillende commentaren op beide ploegen en op het arbitrale trio. Kortom: het was een pandemie en een heksenketel. Ik heb tot 9.45 uur gekeken en ben in de rust naar bed gegaan. Madrid heeft de beker, hoorde ik vanmorgen bij het ontbijt in het tv-journaal. Overigens staat in Spanje in elk café, bar, restaurant de hele dag de tv aan. Op grote schermen en met een stevig volume kun je allerlei programma's bekijken en alles komt voorbij: rad van fortuin, lingo, so you think you can dance, dancing with the stars en iedere avond VOETBALLEN!!

Morgen loop ik naar Reliegos. Dat is ongeveer 21 km. Dat is ook zo'n route van rechttoe, rechtaan. Overmorgen loop ik dan Leon binnen. Ik ben benieuwd wat ik dan meekrijg van de Samana Santa. Ik wil daar tot maandag blijven en dan wachten mij nog 14 dagmarsen voor ik in Santiago ben. Het landschap wordt vanaf Leon weer veel mooier, afwisselender en uitdagender.

Dat gaan we dan wel zien en ervaren.
________________________________________


  • 17 April 2014 - 21:30

    San Xacobeo:

    Aha, je hebt je gedachten kilometers lang kunnen verzetten op de beroemde (beruchte) 'weg-met-de-bomen'. Een lange bijna kaarsrechte weg door een vlak land met links van het Caminopad een hele rij vrij miezerige boompjes. Die nauwelijks groeien. Geplant met EU-geld om over zo'n 20 jaar pelgrims enige beschutting tegen de hitte te geven.
    Het goed nieuws is dat je dit type weg niet meer krijgt na Leon. Want dan gaat het langzaamaan bergopwaarts. En daalt de temperatuur. Eind volgende week is het in Foncebadon acht graden met winterse buien. (Althans volgens de nu geldende voorspelling). Nog een stop in Mansilla de las Mulas en op zaterdag naar Leon.
    Morgen nog even een paar uur tegen jezelf praten onderweg of je gedachten gewoon de vrije loop laten. In Mansilla kom je weer enigszins in de bewoonde wereld.

    (Ik zou dus niet in Reliegos stoppen -klein gehucht- en op zaterdag lekker al vroeg in Leon aankomen en van de stad genieten. Zaterdagavond om 23:00 uur is op het Plaza San Isidoro de lichtshow van Xavier de Richemont, ook bekend van Glow in Ehv en tal van andere lichtshows. Komt dat zien!)

    Ultreya!

  • 17 April 2014 - 21:52

    Jurgen En Yvonne Van Gerwen:

    Ah! Albergue Santa Clara... De hospitalera is een lichtpuntje na zo'n 'enerverende' wandeling, toch?

  • 17 April 2014 - 22:32

    Cathelijne:

    Lieve ome Maarten,
    Trots hoor! En wat blijven 't mooie verhalen om te volgen!
    Gr. Cathelijne

  • 17 April 2014 - 23:16

    Paul Houthooft:

    Hi Maarten,

    Lees met zeer veel aandacht jou prachtige trip. Ik moet wel bij regelmaat lezen dat je in ieder dorp of gehucht op zoek bent naar een Bar. Erg blij dit te lezen.

    Proost en groetjes Paul Houthooft.

    GENIET.

  • 18 April 2014 - 20:58

    Broos En Cecile:

    Hoi Maarten

    WE genieten van je reisverslagen en krijgen steeds meer bewondering voor je lopen.
    We wensen je goede Paasdagen en heel veel sterkte voor de komende dagen,we blijven je volgen.
    Groetjes Broos en Cecile

  • 19 April 2014 - 11:28

    Ton Van Bussel:

    Hallo Maarten,

    Zojuist 13 t/m 17 gelezen. Boeiend en ook inspirerend. Succes verder en bedenk dat je straks, terug in Nederland extra zult genieten van je gezin en familie en zeker ook ( nog ) rijker van geest.

    groet, Ton van Bussel.

  • 19 April 2014 - 19:28

    Paula Mager:

    hallo Maarten,

    Geweldig, die mooie belevenissen van je reis ! Ik geniet van elke aflevering. Het lijkt me af en toe echt geen makkie. Ik wens je een fijn paasfeest met mooie indrukken.
    Gegroet vanuit het zonnige Helmond.
    Paula Mager

  • 20 April 2014 - 11:44

    Antal:

    Hoi Maarten.

    Dat voetballen is heel herkenbaar. Ik at ooit in een vol chauffeurscafe net boven Madrid. Ook daar een wedstrijd op tv tussen Real en Barca en het volume op maximum. Opeens buiten een bliksemflits en pats de stroom valt uit. In de vijf minuten die de stroomuitval duurde leerde ik alle Spaanse vervloekingen en scheldwoorden. We genieten van je verslagen en ik verdiep me ook een beetje in de Camino en zijn geschiedenis. Groeten van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 33035

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: