Etappe 31 O Pedrouzo-Monte do Gozo 2 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Etappe 31 O Pedrouzo-Monte do Gozo 2 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Etappe 31 O Pedrouzo-Monte do Gozo 2 mei

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

02 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Etappe 31 vrijdag 2 mei O Pedrouzo → Monte do Gozo 15 km

Vandaag heb ik maar een korte etappe van 15 km. De meeste pelgrims zijn gisteren doorgelopen om vandaag in Santiago aan te komen. Degenen die in O Pedrouzo hebben overnacht (7 herbergen) zijn om 8 uur vertrokken. Na mijn ontbijt vertrek ik om 9 uur. Het is rustig op de Camino.
In het begin van de morgen is het nog bewolkt, maar vanaf 11 uur schijnt de zon en wordt het 23 graden.
Onderweg heb ik 2x koffie gedronken. Eerst met 2 Duitse vrouwen die ik al eerder gesproken had en bij de 2e stop met de 2 jonge Belgen en een Hongaarse. Lekker relaxed. Bij de lunch vroeg een Australiër of hij bij me mocht komen zitten. Hij wilde alles weten over de Camino vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port naar León. Dus genoeg stof tot praten. Hijzelf trekt 3 maanden door Europa en hij heeft de Camino gelopen vanaf León. Toch ruim 300 km!

De Camino gaat vandaag grotendeels over het oorspronkelijke Caminotracé. Al vanaf de vroege Middeleeuwen hebben hier pelgrims gelopen op weg naar Santiago. Ik loop eerst door een prachtig loofbomenbos. Daarna komen ook veel eucalyptussen. Op de grond kun je zien dat er van die bomen staan, want zij verliezen hun bast in lange stroken die rond de boom en op de weg liggen.
Als ik in de buurt van Santiago kom moet ik eerst om de startbaan van het vliegveld van Santiago. Om 10 uur kan ik nog zwaaien naar mijn Belgische collega's die woensdag wilden aankomen en vandaag om 10 uur terug zouden vliegen naar Charleroi.

Rond twee uur sta ik op de Monte do Gozo. Op de heuvel staat een groot monument dat herinnert aan het pausbezoek aan Santiago ergens in de jaren '90. Vanaf hier kun je de stad zien liggen.

Ik ga op zoek naar een herberg en kom op een campus met de grootste overnachtingsplaats van Santiago. Het zijn 30 langwerpige gebouwen, die links en rechts van een brede boulevard liggen. Ieder gebouw heeft minstens 12 kamers waarop 8 bedden staan. Er kunnen hier dus ruim 2.500 bezoekers worden ondergebracht en verzorgd. Alle voorzieningen zijn aanwezig. Beslist niet mooi, maar wel functioneel. Ik neem een 1-persoonskamer met douche, wastafel en toilet. Prima voor een schoon lijf en perfect voor een laatste was voordat ik Santiago binnenloop. Nog 4,7 kilometer naar de Kathedraal.

Mijn Camino zit er bijna op. Tijd voor reflectie en evaluatie. Ook tijd om iets over Santiago (de Heilige Apostel Jacobus de Meerdere) en Compostela te vertellen.

EVALUATIE:
Ik heb voor mijn vertrek veel gelezen, gepraat met ervaringsdeskundigen, programma's en dvd's bekeken en voorlichtingsbijeenkomsten bezocht. Ik had mij m.i. dus goed voorbereid.
De werkelijkheid is dat eenieder de tocht vanuit zijn eigen perspectief en ervaringen beleeft.
Mijn conclusies:

1. Fysiek:
Ik heb, tot veler verbazing, geen enkel probleem gehad met het lopen. Geen spierpijn, geen pijnlijke gewrichten geen enkele blaar. Vraag niet hoe dat kan als je altijd een bureautijger, autorijder en vergaderdier bent geweest. Ook andere lichamelijke gebreken heb ik niet gehad. Geen enkele aspirine geslikt. Alleen 3 dagen ziek geweest met maag- en darmklachten. That's all!!

2. Uitrusting en gewicht:
Ik heb mijn uitrusting vanaf augustus 2013 tot kort voor mijn vertrek rustig opgebouwd. Mijn schoenen en sokken krijgen een 10. De broek was regenbestendig en de delen die nat konden worden waren sneldrogend. Dat werkte perfect. Mijn jack was geweldig. Het beschermde tegen de kou en hield de regen tegen, terwijl mijn lichaamsvocht (gewoon zweet) goed werd afgevoerd. Mijn onderkleding bestond uit dunne truien van merinowol en ik kon dus afhankelijk van het weer 1 of meerdere lagen aandoen. Ook over de rugzak heb ik geen enkele klacht. Hij is in het begin van mijn tocht ervaren als een noodzakelijk kwaad. Al snel werd hij onderdeel van de wandelaar. Mijn slaapzak heeft mij heerlijke nachten bezorgd en was op te vouwen tot een pakketje van 30 lang bij 15 doorsnee.
Het gewicht van rugzak was net geen 10 kilo incl. 1 liter water. Ik heb niets van wat ik heb meegenomen niet gebruikt, behalve mij EHBO-etui, maar dat moet je bij je hebben.

3. Lopen:
Ik vond het wandelen werkelijk elke dag een geweldige beleving, zowel fysiek als geestelijk. Het feit dat ik slechts 3 dagen regen heb gehad, heeft enorm geholpen!
Mijn conditie is stevig toegenomen. Op de vlakke stukken liep ik bijna iedereen eruit en bergop kon ik steeds beter vooruit. In de Pyreneeën heb ik de 1e dag nog gedacht: "Waar ben ik aan begonnen?" en toen ik de hoogvlakte gepasseerd was na León, liep ik de hellingen op zonder te stoppen om uit te hijgen. Het temporiseren van vlak naar stijgend verliep automatisch.
Ik heb alleen zware dagen gehad in de Pyreneeën (een dag), de 3 dagen dat ik niet fit was, de dag met kou en regen op de O Cebreiro + de extra verkeerd gelopen kilometers en de stortregens op de weg naar Sarría. Dat zijn 3 dagen moeilijk plus nog 3 lastig vanwege gezondheid. Erg weinig op een afstand van bijna 800 km in 32 dagen.

4. Mentaal:
Dit facet heeft mij het meest in positieve zin verbaasd. Niets aan je hoofd, geen moeten, alleen mogen en bezig zijn met de Camino!! Genieten en geen plichten.
Ik ben erg benieuwd hoe ik dat straks weer in Helmond ga doen. Ik besef dat het Caminogevoel niet zal blijven, maar het zal zonder meer impact blijven hebben.
Wat ik niet verwacht had, was dat ik enorme heimwee zou krijgen. Ik had wel verwacht dat ik Nelleke, de kinderen, de kleinkinderen en mijn familie en vrienden zou gaan missen, maar dat de 7 weken weg en mijn 'alleenzijn' zoveel gemis en emotie bij mij teweeg zouden brengen, had ik in geen velden of wegen verwacht.

5. Weblog:
Toen Lieke voor 5 maanden in Zuid Afrika zat, hield zij een weblog bij via 'waarbenjij'. Dat was een leuke en gemakkelijke communicatielijn. Vorig jaar gingen vrienden van mijn zus en schoonbroer de Camino lopen en zij publiceerden dagelijks via dezelfde site. Dat vond ik zo leuk om te volgen, dat ik besloot om dat ook te doen. De belangstelling voor mijn weblog bleek enorm. Meer dan 300 volgers en meer dan 4.000 bezoekers en ook de reacties zijn ontelbaar. Ik vind het vooral leuk om te doen. Overdag ben ik vaak bezig met wat ik op de site zal gaan plaatsen. Het dwingt mij ook om na te denken over zaken en over de wijze van formuleren. De reacties die ik massaal ontving, waren voorts zeer stimulerend. Bovendien heb ik op het eind van de rit een compleet dagboek van deze reis. Dat zou ik anders niet in deze omvang hebben gehad.

SANTIAGO de COMPOSTELA en SINT JACOBUS.

Jezus had 12 Apostelen. Twee van hen waren broers: Jacobus en Johannes. Na deze 2 broers kwam er een 2e Jacobus bij, die jonger was dan de andere Jacobus. In de Bijbel werden zij vermeld onder: Jacobus Major = oudste en in het Nederlands werd dat Meerdere en de ander heet Jacobus Minor = de jongere = de Mindere. Jacobus de Mindere en Johannes werden later 2 van de evangelisten.

Volgens de legende trok Jacobus de Meerdere, nadat Christus aan het kruis gestorven was, over de Middellandse Zee naar Andalusië in Spanje en van daaruit ging hij verder door Spanje naar Galicië om het Woord van God te prediken. Later keert hij terug naar Palestina en in 44 na Christus wordt hij op bevel van Herodus onthoofd. Daarna breekt er een Christenvervolging uit in Palestina en enkele volgelingen + 3 Maria's (waaronder Maria Magdalena) vluchten over zee en nemen het lichaam van Jacobus mee. Zij landen uiteindelijk in Zuid Frankrijk en die plaats draagt voorts de naam : Saintes-Maries-de-la-Mer.

De volgelingen besluiten om het lichaam van Jacobus naar zijn geliefde Galicië terug te brengen en daar wordt hij begraven bij een rivier in een kleine kapel die vervolgens in de vergetelheid geraakt totdat in 813 een priester boven een weiland een ster ziet schijnen (Stella is ster en Campus is weiland = Compostela) en daar vindt men het Graf van Sint Jacobus.
Er wordt een kerk gebouwd en Jacobus wordt er herbegraven. Dat is het begin van Santiago als bedevaartsplaats. Omdat Spanje in die tijd nog bezet was door de Moren en Karel de Grote hen probeerde te verdrijven, werd Jacobus al snel de Heilige van Spanje. Onder zijn naam werd de strijd tegen de Moslims gevoerd en zo kregen hij en Santiago een steeds belangrijkere rol in de Spaanse en Europese geschiedenis. Jacobus kreeg zelfs de bijnaam: 'Morendoder' omdat de strijd onder zijn naam werd gevoerd. Santiago werd na Jeruzalem en Rome de 3e bedevaartsplaats van Europa.

In 1100 begint men met de bouw van de Kathedraal, die daarna nog regelmatig uitgebreid en verfraaid wordt.
Santiago blijft een bedevaartsoord met eeuwen van veel en eeuwen van minder bedevaartgangers. Sinds de jaren '80 neemt de belangstelling weer toe en de Camino krijgt een enorme impuls als de weg wordt opgeknapt met gelden uit Brussel. Brussel noemt de Camino en de stad een Cultureel erfgoed. De Spanjaarden spreken van een Historisch erfgoed.
De laatste jaren is de belangstelling voor de Camino enorm toegenomen en dat geldt daardoor ook voor Santiago de Compostela. Het verschil is dat heden ten dage de Camino leidend is en Santiago het sluitstuk van die Camino.

Morgen sluit ik mijn Camino af in een zonnig en warm Santiago.
Zondag of maandag schrijf ik nog een laatste verslag over mijn aankomst en verblijf in Santiago de Compostela. Daarna nog 'even' naar zee en dan naar huis!!!!!

  • 02 Mei 2014 - 21:48

    Bob:

    Geweldig Maarten,
    Geniet van de laatste loodjes. Het lijkt me een ervaring die een ergens in jou een heel fijn plekje gaat krijgen.
    En voor straks: welcome home! HG, Bob

  • 02 Mei 2014 - 22:44

    Henny En Arnold:

    Een proficiat op de aankomst in Santiago. Het mag nogmaals gezegd zijn, we hebben genoten van je verslagen. N u nog een mooie tocht. Gewenst naar de kust en dan snel naar huis.
    XxHenny en Arnold.

  • 02 Mei 2014 - 23:01

    J:

    Op de valreep! Waar de nieuwsbrief van HMC al niet goed voor is! Gisteren en vandaag in één ruk al je verhalen gelezen. Een bijzondere belevenis! Goede laatste dagen toegewenst.

  • 03 Mei 2014 - 00:06

    Eelke:

    Lieve pap, nu echt bijna in Santiago, dat heb je toch maar mooi geflikt, trots op je! Geniet morgen van de laatste kilometers naar Santiago, van de aankomst en van de Pelgrimsmis.

    X van ons

  • 03 Mei 2014 - 00:14

    Marian:

    Hallo Maarten. Goh, ik zie je nog zo zitten bij het pelgrimsweekend. Toen nog vol verwachtingen en nu vol mooie herinneringen. Geniet van je aankomst morgen Maarten, omarm Jacobus en geniet vooral van het weerzien van mede pelgrims en de mooie oude stad.Ik hoop dat het wierookvat zijn werk gaat doen. Alvast gefeliciteerd met je 'diploma'. Hartelijke groet, Marian

  • 03 Mei 2014 - 07:37

    Maarten En Fleur:

    Wat een prachtige verslagen! Succes vandaag met het laatste stukje naar Santiago!

  • 03 Mei 2014 - 07:41

    Willem Schiffers:

    Hoi Marten,
    Santiago is bijna bereikt. Je tocht komt nu tot een einde. Net als jij zullen we moeten afkicken, dan niet van het lopen maar van het lezen van je dagelijkse verslagen. We hebben met je mee genoten.
    Groet Willem, Maud, Joost en Gijs

  • 03 Mei 2014 - 08:40

    Marc:

    Hoi Maarten,

    Bedankt voor je geweldige verslag van jouw belevenissen. Succes met de laatste loodjes.

    Grt,

    Marc

  • 03 Mei 2014 - 10:23

    Willem Valkenburg:

    Hi Maarten,

    Geniet van je aankomst, de mis en de prachtige camino-herinneringen, trakteer jezelf op een goede borrel en een koningsmaal, welverdiend na dit prachtige avontuur! 'T zal voor jou maar ook voor ons afkicken worden, zo zonder camino en zonder verslagen! Ook wij hebben met je genoten,

    Groeten,
    Willem&Daniëlle

    (p.s.: bij het vliegveld van Santiago? Is het "bremsen" oder "blasen"? :-) )

  • 03 Mei 2014 - 10:52

    Marc, Bianca En Lisa :

    Hoi Maarten,
    Geniet nog van je laatste stukje van dit avontuur.
    xxx

  • 03 Mei 2014 - 11:14

    Caminofrans:

    Hola Maarten,
    Vandaag ben je op je eindbestemming gekomen. Ik heb genoten van je reis!
    Buon Camino,
    Caminofrans

  • 03 Mei 2014 - 12:20

    Els :

    Fijn dat je Santiago bereikt hebt. Proficiat, een geweldige prestatie.
    De terugreis is in zicht. In Helmond staan vele mensen te trappelen om je weer te zien.
    Welkom thuis.
    Liefs

    Els en Flip

  • 03 Mei 2014 - 13:59

    Ad:

    Heel mooi. Met vlag en wimpel geslaagd. Zowel voor het lopen als het vertellen. Was echt genieten. Ik had het ook willen lopen, maar dat hoeft nou niet meer. Want ik heb het al beleefd via jou. Ook daarvoor dank.

  • 03 Mei 2014 - 15:18

    Hemmie Schoenmakers:

    Maarten zo juist de foto gezien bij Nelleke van jou aankomst in Santiago , namens Jos en mij gefeliciteerd met deze mijlpaal in je leven. Wij zijn trots op onze buurman en zullen hem weer met open armen ontvangen. Geniet nog van een weekje bijkomen. Groet , Jos & Hemmie.

  • 03 Mei 2014 - 15:26

    Marietje:

    Hoi Maarten, zojuist via WhatsApp van Nelleke je aankomstfoto ontvangen. Geweldig gedaan. Geef jezelf heel veel schouderklopjes. Nog fijne dagen en goede reis terug. Sjef en Marietje

  • 03 Mei 2014 - 15:39

    Paul (oen Voor Ingewijden):

    Maarten proficiat! Op dit moment zit jij waarschijnlijk te genieten van een heerlijk en welverdiend koud pilsje. De camino zit er op! Nog een toegift naar Finestere en dan terug naar huis. Een geweldige prestatie. Ik heb genoten van je verslagen die ik soms in blokken moest lezen omdat de computer er tweemaal uit viel en voor reparatie weg moest. De sfeer van het landschap en de beproeving konden we zo meebeleven via je blog. Heel veel dank daarvoor en geniet nog van de resterende dagen, en dan terug naar het "basiskamp" de dames en het manneke zullen je gemist hebben. Groet, Paul en Ellen.

  • 03 Mei 2014 - 16:04

    Frans Van Den Boogaard:

    Dag Maarten, op de eerste plaats proficiat. Fijn dat je deze tocht met alle mooie ervaringen goed hebt afgesloten. De aankomst op het plein voor de kathedraal zal best emotioneel zijn. Je hebt namelijk iets mooi volbracht waar je je leven lang met een goed gevoel op terug zult kijken. Een aanrader nog voor morgenvroeg is de pelgrimsmis in de kathedraal. Het is echt de moeite waard en indrukwekkend. Succes met het laatste stuk naar Finestere en voor straks een goede terugreis. dankzij jou verslag heb ik de tocht weer even mee mogen maken. Bedankt voor de leuke verslagen. Uiteraard ook een dank voor Nelleke. Het was een genoegen jou te mogen volgen. PS: Neem thuis ruim de tijd om alles te verwerken het zal je goed doen.

    Groetjes. Frans

  • 03 Mei 2014 - 22:26

    Jurgen En Yvonne:

    Top Maarten,

    Een ervaring voor het leven, dit neemt niemand je meer af. Je hebt een prachtig dagboek gemaakt en de Camino zal voor altijd in je hart zitten...... We zullen het er vast nog wel eens samen over hebben

    Groeten,
    Jurgen en Yvonne

  • 03 Mei 2014 - 22:27

    Toon En Jeanne:

    Maarten

    Proficiat, een geweldige prestatie!
    Fijne dagen en goede reis terug.

    Groetjes Toon en Jeanne.

  • 04 Mei 2014 - 02:21

    Margo Rietveld:

    Maarten, Na je voorwoord en je eerste rapportages heb ik in diverse etappes je dagverslagen gelezen. Alles bij elkaar lezen zij als een boek. Mocht je nog een carrière ambiëren, dan is schrijver een optie. Menig reisverslaggever kan jaloers op je zijn. Daarbij ben ik enorm onder de indruk geraakt van je belevenissen en je ervaringen. Geconfronteerd worden met jezelf, zelfreflectie, relativeren ... naast de ontberingen van kou en slecht weer. Geweldig. In zeker opzicht doet het mij bij het lezen van je verslagen denken aan mijn half jaar in een kibboets in Israël, op de kop af veertig jaar geleden. De ontmoeting met andere nationaliteiten en mensen van diverse pluimage ... Het bezig zijn met eenzelfde doel maar ieder met een eigen beleving. Ik benijd je daarom. Ik wens je een hele fijne en ontspannen afsluiting in Finistere en een goede reis terug naar je dierbaren, Nelleke en je gezin. Liefs, May

  • 04 Mei 2014 - 10:45

    Paul En Marie-José:

    Hallo Maarten,

    Van harte proficiat met het bereiken van de finishplaats Santiago de Compostella. De foto van jezelf met de kathedraal op de achtergrond zul je waarschijnlijk met heel veel trots hebben opgestuurd. En terecht, want je hebt met het lopen van de camino een geweldige prestatie neergezet.
    In je reisverslag van 2 mei (etappe 31) vonden wij het ontzettend leuk om de geschiedenis van Santiago de Compostella en Sint Jacobus te lezen. Dat we in de evaluatie lezen, dat je niet had verwacht dat je met een enorme heimwee te maken zou krijgen, vinden wij pluspunt voor zowel jouzelf als voor alle thuisblijvers.
    Geniet van je laatste week en kom volgende week goed naar huis. We zien je volgende week rond deze tijd bij ons moeder op de koffie.
    Groetjes, Paul en Marie-José

  • 04 Mei 2014 - 11:48

    Wim En Mariëtte:

    Hallo Maarten
    Gefeliciteerd met het behalen van dit bijzondere diploma!
    Een hele mooie prestatie en zo ongelooflijk goed gedaan FANTASTISCH!
    Zojuist Nelleke nog gesproken en ook zij is apetrots op jou natuurlijk!!
    Wij hebben met veel belangstelling jouw verslagen gelezen en we liepen een beetje met je mee!
    Geniet nog van de komende dagen en tot snel!
    Groetjes
    Wim en Mariëtte

  • 04 Mei 2014 - 11:52

    Leon En Cathelijne :

    Proficiat met deze enorme prestatie!
    We zagen een bruine snoet op de foto via whatsapp. :-)
    We zullen het lezen van de verslagen gaan missen....
    Dikke x van ons allevijf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 718
Totaal aantal bezoekers 33005

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: