Etappe 30 donderdag 1 mei Arzúa - O Pedrouzo - Reisverslag uit Pedrouzos, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Etappe 30 donderdag 1 mei Arzúa - O Pedrouzo - Reisverslag uit Pedrouzos, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Etappe 30 donderdag 1 mei Arzúa - O Pedrouzo

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

01 Mei 2014 | Spanje, Pedrouzos

Etappe 30 donderdag 1 mei Arzúa → O Pedrouzo 23 kilometer

Op zaterdag 10 mei vlieg ik vanuit Santiago naar Brussel. Aankomst rond 11.45 uur. Het sluitstuk van mijn reis is dus ook vastgelegd. Ik ben dan 6 weken van huis geweest. Nog 10 dagen alleen op stap.

Gisteravond werd het record snel eten gebroken. Ik wilde geen menu de dia of menu pelegrino. Ik wilde van de kaart eten. Ik had 's middags een restaurant gezien dat er wat chiquer uitzag en toen ik daar naar binnen ging en een tafeltje kreeg toegewezen, besloot ik na bestudering van de kaart dat ik vooraf calamares wilde en vis als hoofdgerecht. Ze hadden vandaag echter geen calamares. Na opnieuw de kaart bekeken te hebben bleek dat voor mij de kaas uit Galicië de enige optie was als voorgerecht, daarna gamba's als hoofdgerecht met witte wijn. Binnen 3 minuten had ik mijn wijn en een bord met 6 puntjes kaas + brood. Toen ik 3 punten op had, kwam men mij een schaaltje brengen met 10 gamba's in pruttelende olie met knoflook. Ik schoof mijn kaas opzij en moest nog voorkomen dat die werd meegenomen. Dus eerst de gamba's met brood gegeten en toen de rest van de kaas. Kosten: € 17,50. Binnen 30 minuten stond ik weer buiten.
Ik ben maar naar het cafeetje gelopen waar ik 's middags ook gezeten had. Ik heb daar aan mijn dagverslag zitten werken en daarna heb ik Chelsea tegen Atlético Madrid zitten kijken. Ik lag pas om 11 uur in bed.

Vanmorgen liep ik om 8 uur de deur uit op weg naar O Pedrouzo. Het café waar ik wilde ontbijten stond stampvol (3 herbergen in de buurt). Doorlopen naar de Plaza Mayor leverde ook geen ontbijtplek op want op 1 mei is alles dicht. Dan maar richting Camino, die begon 100 m verderop en daar waren geen eetgelegenheden meer. Zonder koffie en met een mueslireep achter mijn kiezen begon ik aan mijn wandeling van vandaag. Het landschap was weer prachtig en afwisselend, met heuvels maar dan van het type Zevenheuvelenweg. Om 9.15 uur zag ik een cafeetje met terras. Ik bestelde café cortado en een chocoladecroissant. Voor mij op de Camino kwam een bonte stoet van wandelaars voorbij. De meesten in groepen met veel herrie en veel lol. Met name het thema 'voor of tegen Real Madrid versus voor of tegen Atlético Madrid' leverde het nodige geschreeuw over en weer op. Ook het zingen van de clubliederen van beide partijen tegen elkaar in leverde de nodige decibellen op die tijdens de rest van de tocht nog regelmatig herhaald werden.

Naast mij zat een Nederlandse vrouw met dochter. Ze hadden mij gezien in de hostal in Palas de Rei (die van de 'muppets'). Toen ik hen vertelde dat ik de eigenaren de Muppets noemde, konden ze daar van harte mee instemmen. De dochter die Spaans sprak, vertelde mij dat ze met hen gesproken had of beter gezegd zij spraken tegen haar. De Camino blijkt o.a. voor de horeca een belangrijke economische impuls te zijn die alsmaar blijft groeien. Daarom vertelden zij vol trots dat zij in het najaar hun tent lieten slopen om een nieuw hotel te laten bouwen voor hen en voor de toekomst van hun kinderen.

Na mijn ontbijt loop ik verder en rond half twaalf koop ik bij een bar een cola en 2 bananen en loop daarna door richting O Pedrouzo. Voor het dorpje is er een informatiecentrum voor toeristen. Om te voorkomen dat ik net als gisteren weer allerlei gelegenheden moet aflopen, loop ik naar binnen en vraag naar een hostal. Ik word keurig voorgelicht en de man achter de balie adviseert mij, belt een hostal en reserveert een kamer. Na een half uur lopen arriveer ik om half twee bij mijn hostal. Ik check in en lever daarna snel al mijn kleding in die gewassen moet worden. Wassen en drogen voor € 10,-. Heerlijk, geen geknoei in een wastafel en geen probleem met waslijnen spannen en was ophangen.

Morgen ga ik niet verder dan Monte do Gozo. Dat is een voorstad van Santiago en die ligt op een heuvel. Voor de peregrinos in vroeger tijden was dit de plaats waar zij de Kathedraal van Santiago voor het eerst zagen. Het doel van hun heel lange reis vol ontberingen en gevaren kwam nu daadwerkelijk in zicht.
Door de uitbreiding van de stad kun je vanaf die heuvel de Kathedraal niet meer zien liggen. Toch is het een verblijf- en verzamelplaats geworden van veel pelgrims voordat zij de laatste 5 km door de stad naar de Kathedraal lopen. Ik weet dat de Monte do Gozo tegenwoordig een bonte verzameling is van herbergen, hostals, hotels en cafés en bars. Toch wil ik daar verblijven om mijn voorlaatste verslag te schrijven, maar bovenal omdat ik op zaterdagMORGEN wil aankomen bij de Kathedraal.

In mijn verslag van morgen wil ik terugkijken op mijn wandeltocht en iets vertellen over de Heilige Apostel Jacobus en over de ontwikkeling en de rol van de stad Santiago. Op zondag of maandag schrijf ik mijn laatste verslag over mijn aankomst en verblijf in Santiago.

Volgende week loop ik naar Fisterre en misschien ga ik dan nog met de bus door naar Muxia (beide plaatsen aan de Atlantische Oceaan). Eind volgende week ben ik dan weer terug in Santiago om op zaterdag de thuisreis te aanvaarden.

Tot slot: de komende dagen wordt het weer een stuk beter. Zaterdag en zondag volop zon en boven de 25 graden. Qua weer kun je zo'n tocht niet mooier afsluiten.

  • 01 Mei 2014 - 22:36

    Ad De Kroon:

    Moet toch heel mooi zijn om het einde in het zicht te krijgen. Zeker ook emotioneel. Ga maar eens lekker ff naar de kust. Je hebt het gepresteerd, Maarten. Hulde.

  • 01 Mei 2014 - 22:37

    Ingrid Voogels:

    Het aftellen is nu echt begonnen!
    Fijn dat je de laatste dagen nog mooi weer hebt.
    Enjoy!!!
    Ingrid

  • 01 Mei 2014 - 22:52

    Cathelijne :

    Blijft mooi je te volgen...Gr. Van ons allevijf!

  • 01 Mei 2014 - 22:58

    Det:

    Hoi Maarten,
    Erg leuk je etappeverslagen te lezen. Wat een tocht en wat een prestatie! Geniet van je laatste etappe en de aankomst. Det

  • 01 Mei 2014 - 23:20

    Odile Verberne:

    Hoi Maarten, wat een prestatie! Ik heb veel bewondering voor jouw doorzettingsvermogen. Erg knap en alle verhalen zijn plezierig om te lezen. Geniet van je aankomst in Santiago. Groetjes van Odile.

  • 02 Mei 2014 - 01:25

    Hans Van De Laar:

    Mooie verslagen Maarten, ik volg je van dag tot dag en het leest lekker. Bewonder je doorzettingsvermogen, ook op voetbalgebied trouwens haha.
    Leuk te lezen dat je mijn favoriete (typisch Catalaanse) voorgerecht Gamba's Al Ajillo als hoofdgerecht uitgeprobeerd hebt maar is wat weinig inderdaad dan!

  • 02 Mei 2014 - 07:51

    Carla:

    Als jij thuis komt, 10 mei, ga ik een weekje naar Noorwegen, dus duurt het nog een week langer voordat ik je zie. Maar dat zal dan ook heftig worden!!
    Veel liefs en succes bij je laatste etappes.

  • 02 Mei 2014 - 09:11

    Pascale:

    Ik sluit me helemaal bij de vorige spreekster aan, want zoals je weet, ga ik mee naar Noorwegen.
    Geniet van de laatste dagen!
    Pascale xx

  • 02 Mei 2014 - 10:13

    Flip:

    Hoi Maarten,
    Het blijft fijn om steeds weer je verslagen te lezen. Ook in Toscane hebben we elke dag je verslag gelezen. Zo konden we genieten van al het moois daar en van jouw verhalen! Inmiddels zijn we weer thuis en blijven je natuurlijk volgen. Bijna in Santiago! Geweldig!
    Groeten van Flip en Els

  • 02 Mei 2014 - 12:06

    Klaas Koornstra:

    Dag Maarten,
    Verslaafd aan jouw beknopte dagelijkse reisverslag. Afkickverschijnselen wanneer jij een vrije rustdag neemt. Tot mijn stomme verbazing kan ik je melden, dat Dirman op 30 april is gearriveerd in Santiago en op vrijdag 2 mei is gestart met de Camino Portugues vanuit Porto. Nogmaals mijn bewondering voor jou en een gezegende aankomst in Santiago de C.
    Klaas.

  • 02 Mei 2014 - 13:10

    Toon En Jeanne:

    Maarten,

    Wij wensen jou een fijne aankomst morgen in Santiago.
    Grote bewondering voor wat je gepresteerd hebt!

    Bedankt voor de mooie verslagen.

    Groetjes,

    Toon en Jeanne.

  • 02 Mei 2014 - 14:59

    Dick En Tiny,:

    Geniet van je aankomst in Santiago. We hebben genoten van je verslagen. Wij wensen je een goede thuiskomst.
    Groetjes,
    Tiny en Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 33026

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: