Etappe 12 San Juan de Ortega/Ages-Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu Etappe 12 San Juan de Ortega/Ages-Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Maarten Toll - WaarBenJij.nu

Etappe 12 San Juan de Ortega/Ages-Burgos

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

12 April 2014 | Spanje, Burgos

Dag 12 zaterdag 12 april (San Juan de Ortega) Ages → Burgos

Wellicht denkt iedereen dat ik deze verslagen plaats, maar dat is niet waar. Omdat ik om onduidelijke redenen niet zelf de verslagen kan plaatsen, tik ik ze in en verstuur ze dan naar Nelleke. Die haalt de fouten eruit (auto-correctie en spellingcontrole) en plaatst mijn verslag op mijn weblog van waarbenjij.nu . Kortom via een omweg, kan ik jullie bereiken.

Ik heb gisteravond besloten om niet 2 nachten in Burgos te blijven. Gisteren ben ik doorgelopen naar een volgend dorp en zo heb ik meer tijd vandaag (en dat wordt nog meer tijd zal blijken).

Omdat ik doorgelopen ben, zag ik gisteravond geen bekenden. Dat maakt het ook weer leuk, want ik heb gezellig gegeten met 2 Belgische broers en een meisje uit Korea. Zij wil 28 april in Santiago zijn. Dat haalt ze nooit want er zijn nog 23 etappes te gaan. Op onze vraag waarom ze zo'n haast heeft, vertelt ze dat ze daarna nog Venetië, Florence, Rome en Napels wil doen om op 8 mei verder te vliegen. De Belgen adviseren haar om de trein naar Santiago te nemen. Ze heeft dan de tijd en kan wellicht ook nog Gent en Brugge erbij doen, waarop ik voorstel om dan ook maar het Rijks- en het Van Goghmuseum te doen. Blij en ons hartelijk dankend verliet zij de tafel. Vanmorgen zag ik haar weer gewoon lopen.

Om 7.30 uur verlaat ik de herberg op weg naar Burgos. Ik kom langs Atapuerce. Ik ken die plaats omdat daar de grootste prehistorische vindplaats van Europa ligt. De gevonden voorwerpen dateren van 1 miljoen jaar geleden en de eerste menselijke resten zijn 400.000 jaar oud. Buiten het dorp ligt een uitgebreid info- en kenniscentrum. In Burgos hebben ze een heel groot museum gebouwd om alle artefacten tentoon te stellen. Jammer, maar ik ben een peregrino die zich alleen maar bezig aan het houden is met de camino en dus vooruit moet/mag kijken.

De weg leidt door een afwisselend landschap. Alleen die 'kuitenbijter' van 200 m hoog met een met rotsblokken bezaaid pad, had voor mij niet gehoeven. Het café meteen daarna maakte weer veel goed.

Het is erg koud. Handschoenen heb ik aan en mijn buffy heb ik over mijn oren getrokken. Het kan mij niks schelen. Zelfs als ik een Helmonder tegen komen zou die me niet herkennen.

Rond half elf bereik ik de stadsgrens van Burgos (industrieterrein en voorsteden). Ik zie autowegen, spoorwegen en een hogesnelheidstrein. Direct daarna loop ik over het asfalt naast het gaas en prikkeldraad van het vliegveld van Burgos. Ik merk nu aan den lijve hoe lang een start/landingsbaan is. Omdat ik echt tijd in Burgos wil doorbrengen, maar ook omdat ik vandaag dringend moet wassen, besluit ik om de bus te pakken. Om 10.55 kom ik bij een bushalte, om 11 uur zit ik in de bus en om 11.30 uur ben ik in het centrum van Burgos. De herberg gaat pas om 1 uur open. In de gids stond 12 uur, maar de wachttijd kan ik gebruiken om het centrum van de stad te verkennen en om een bocadillo ei/tomaat te bestellen. Dat worden 3 eieren met zachte dooiers op een stuk stokbrood met gebakken tomaten. Dat alles zonder mes en vork. Mijn handen dropen van de tomaat en het eigeel.

Om 13.00 uur meld ik mij bij de herberg. Het is een oud gebouw dat van binnen helemaal is verbouwd tot Albergue. Kosten: €5,--. Snel douchen, de was doen en de natte was in de droger. In tussentijd mijn bed opmaken en mijn rugzak verder uitpakken. Na een half uur bleek mijn was nog niet droog. Dus weer 2 euro erin en weer ruim een half uur wachten. Gelukkig lag er een Volkskrant van 29 maart en die had ik op de dag van mijn vertrek nog niet gelezen!

Om half vier ging ik de stad in. Het enige wat ik wil zien is de beroemde kathedraal. Die ligt naast de herberg of eigenlijk is het andersom. Je moet entree betalen. Op vertoon van je Pelgrims paspoort mag je voor 3 euro naar binnen. Dat heb ik niet bij me. De juffrouw kijkt me vriendelijk aan en vraagt of ik "pensionado' ben. Weg mijn gelukzalige gevoel van gisteren toen de Engelse dames niet wilden geloven dat ik 66 was. Maar een korting van € 3 is ook mooi meegenomen en gelukkig wil ze mijn ID zien omdat te bewijzen.

De kathedraal is prachtig. Burgos is mede door de Camino ontstaan. Toen in de 15e eeuw Ferdinand III van Castilië trouwde met de dochter van de Duitse keizer, werd Burgos een belangrijke stad. Dat werd nog versterkt door de komst van Karel V.
Hij werd Duitse Keizer, Koning van Spanje en Heer der Nederlanden. Burgos werd dus een Europese 'Wereldstad' en wilde dat tonen met de bouw van een nieuwe kathedraal bovenop de bestaande kathedraal. Meer dan 2 eeuwen heeft men gedaan over de bouw en de uitbreidingen van dit Godshuis. De Gotische kerk loopt over van rijkdom. De Gotiek, gecombineerd met de Barok maken het 'teveel van het goede'. Ik ben daar niet zo van, maar kan het cultuurhistorisch wel plaatsen en derhalve waarderen. Ik heb er 2 uur rondgelopen.

Zo dadelijk ga ik eten en morgenvroeg weer op pad. Het weer is vandaag ook weer zonnig geworden. Ook de komende dagen zijn de voorspellingen positief. Het is onvoorstelbaar dat ik in dit jaargetijde, in deze streek, tijdens het lopen in de afgelopen 2 weken geen drup regen heb gehad. Dè's mooi meegenomen en wat komt dat komt.

Komende week is het Semana Santa. Ik ben benieuwd wat ik daar nog van mee ga maken. Hier in Burgos zijn de straten al versierd voor de Palmpaasoptocht.

  • 12 April 2014 - 21:31

    Gerard Klaasse:

    Goede avond Maarten,

    Je hebt ongeveer één derde van je tocht gelopen. Een verstandige keus van je om eén nacht in Burgos te blijven.
    Als het lukt, loop dan Hornillos de Camino voorbij om redenen die ik je eerder vertelde.
    Je gaat nu de meseta op. Om één of andere reden vind ik dat een fascinerende streek, een vlak landschap zo ver het oog rijkt. Alleen direct na Castrogeriz een stevige klim.
    Wij zijn nu in Hamar en gaan dinsdag a.s. naar huis (terschelling).
    We blijven je verslagen volgen, met veel plezier.
    Een muy buen camino gewenst. Geniet van elke stap.
    Noorse Marry en Gerard van Terschelling.

  • 12 April 2014 - 22:43

    San Xacobeo:

    In aanvulling op de tip waar niet naar toe te gaan hierbij tips waar je wel 'moet' zijn, de komende dagen.
    Hontanas is een leuk klein Caminoplaatsje, het genoemde Castrojeriz is ook aardig, maar gegeven je naam en gegeven je commentaar op gotiek en barok zou ik overnachten in hostal San Martin in Fromista. Aan het plein met de kerk San Martin. Deze pas gerestaureerde kerk is toonbeeld van romaanse stijl. Dus zeer ingetogen en eenvoudig. Prachtig. Je doet er alleen geen twee uur over om 'm te bekijken.
    En wat verder ligt Carrion de los Condes. Ook erg gezellig en niet zo piepklein. Met voor de liefhebber de albergue bij de nonnen. (Las hermanas -ik dacht- Augustinas) met gitaarspel, zang en groepsgesprekken met pelgrims. Maar er zijn ook veel andere albergues.
    Ga door met genieten...

  • 13 April 2014 - 12:14

    Frans Van Den Boogaard:

    Dag Maarten,
    ik volg je dagelijks door het lezen van jouw reisverslag met daarbij mijn reisverslag van 2008 naast mij zodat ik mij nog beter kan inleven waar je op dat moment bent. Het is goed te zien dat het voortvarend met je gaat en dat je zo geniet van deze mooie pelgrimstocht. Burgos is zeker de moeite waard om te verkennen. ik hoop dat je ook de kans hebt om daar de pelgrimsmis mee te maken. Echt bijzonder. je zult vanaf nu door plaatsen komen waarbij je zult denken dat de tijd heeft stil gestaan zo autenthiek als deze zijn. echt mooi en sfeervol. Neem de tijd om dit op je te laten inwerken. Ga b.v. midden op een plein bij een waterput zitten met een stokbrood en bekijk de gebouwen een goed en de infrastuctuur zover die aanwezig is. Ik kreeg er destijds geen genoeg van. De bewoners op deze route die trouwens een cultureel erfgoed status heeft zullen er alles aan doen om te zorgen dat de pelgrims goed in Santtiago aankomen. je zult dit onderweg wel merken en laat het maar over je heen komen. ik wens je veel wandelgenot geniet ervan. Ik blijf je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Ik ga in de periode eind maart t/m half mei 2014 een voettocht maken vanaf St. Jean Pied de Port in de Franse Pyreneeën naar Santiago de Compostella in Spanje en van daaruit door naar Finisterra. Op deze website doe ik dagelijks verslag van mijn wandeltocht.

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 33058

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: